Kuinka suosittu brändätystä mukista voi tulla?
Muumimukit ovat käsite. Varsinainen buumi lähti 1990-luvun alussa, kun Arabian suunnittelija Tove Slottelta pyydettiin muumikuvitusta Arabian astioihin. Hän teki luonnoksia ja meni käymään Tove Janssonin ja Tuulikki Pietilän kotiin. Tove Jansson hyväksyi luonnokset ja idean, ja valmistus saattoi alkaa. Erilaisia Teema-sarjan muumimukeja on suunniteltu tuotantoon 1990-luvulta runsaat sata mallia.
Muumimukin perusmukina on Kaj Franckin suunnitteleman Teema-sarjan muki, jonka vetoisuus on vajaa kolme desiä. Muumimuki kuuluu Arabian Muumit-astiastoon.
Muumihahmojen oikeuksia hallinnoi Oy Moomin Characters Ltd, joka on Muumi-tekijänoikeuksien virallinen haltija, ja ilman sen lupaa Muumilaakson hahmoja ei saa käyttää kaupallisissa yhteyksissä. Moomin Characters Oy Ltd:n pääosakas ja taiteellinen johtajan on Tove Janssonin veljentytär Sophia Jansson. Yrityksen taloustiedot ovat mairittelevaa luettavaa. Kasvu ja kannattavuus ovat kohdillaan!
Keräilykohteena Muumimukit ovat legendaarinen. Keräilybuumi alkoi pian valmistuksen alettua, ja valmistaja (Arabia-Iittala) on huolehtinut siitä, että keräilyarvoltaan merkittäviä mukeja on markkinoilla. Se on tuottanut useita erikoismukeja, joita on valmistettu vain rajattu määrä. Esimerkiksi vuonna 2918 elokuussa lanseerattiin Tove Janssonin syntymäpäivän kunniaksi Muumin päivä -erikoismukin, jota oli tarkoitus myydä vain yhden päivän ajan. Kauppoihin syntyi jonoja, verkkosivut kaatuivat ja muki myytiin loppuun alle puolessa päivässä.
Keväällä 2019 Suomen voittaessa jääkiekon maailmanmestaruuden Mörkö-hahmon koristamat mukit myytiin loppuun, koska Suomen joukkueen kapteenin Marko Anttilan lempinimi on Mörkö.
Syksyllä 2021 julkaistiin kaksi uutta rajoitetun tuotantoerän muumimukia. Ensimmäinen näistä oli muumin päivänä 9. elokuuta 2021 myyntiin tullut Muumin päivä 2021 -muki, joka myytiin loppuun muutamassa päivässä.
On luultavaa, että Muumimukit säilyttävät keräilyarvonsa, sillä ilmiö on selvästi kansainvälistynyt ja erityisesti japanilaiset ovat kiinnostuneita mukeista.
Lue myös
Miksi suosittelemme mukia omalla painatuksella mainoslahjaksi kaikille yrityksille?
Mihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota kun valitset mukia yritykselle mainoslahjaksi?
Kuusi vinkkiä varainhankintaan
Tuotteet omalla logolla
Artikkeliin liittyviä tuotteita
– Mukit painatuksella, mainosmukit
– Termosmukit painatuksella
Liikelahjoina käytettävien tuotteiden historiaa
Pikeepaita on urheilullisen herrasmiehen vaate
Painetut t-paidat ovat muotia
Paita tekee miehen
Sadeponcho juontaa Etelä-Amerikasta
PowerBank varavirtalähde on mielenkiintoinen liikelahja
Termosmuki on ympärivuotinen liikelahja
Sateenvarjo on liikelahjana ajaton, ja sillä on todella pitkä historia
QI-latausalusta
Webkameran suojalla piilotat tietokoneesi nettikameran helposti ja suojaat yksityisyyttäsi
Huulirasva on asiakkaidesi huulilla vuoden ympäri
Mainoskarkeilla oli aikoinaan makeisvero
Tikkareita on syöty läpi historian
Pipon historia
Tiesitkö tämän lippiksestä?
Mitä yhteistä IT-alalla ja nyrkkeilijöillä?
Tekniset T-paidat ovat pitkää jatkumoa
Sony Walkman räjäytti kuulokemarkkinan
Bluetooth, maiden ja laitteiden yhdistäjä
Muistikirjat parantavat tuottavuutta
Nykyläppäri on pieni ja kevyt
Kevytuntuvatakki toimii myös liikelahjana
Edulliset mainoslahjat käyttötarkoituksen mukaan
Kuinka suosittu brändätystä mukista voi tulla?
Termosmuki on ympärivuotinen liikelahja
Brändäystietoutta
Yhteenkuuluvuutta mainostekstiileillä ja brändivaatteilla
Brändäyksessä värillä on väliä
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Toimiston brändäys edullisesti
Mainoskynät vahvistavat yrityksen brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Asiakaslahjat, liikelahjat ja pykologia niiden takana
Aiheeseen liittyviä tuotteita
Liikelahjat omalla logolla
Yrityslahjat omalla logolla
Mainoslahjat omalla logolla
Mainostuotteet omalla logolla
Asiakaslahjat omalla logolla
Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?
Mitä on brändäys?
Liikelahjat ja joululahjat
rPET: Kestävä vaihtoehto muovien maailmassa
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (22)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (24)
Brändituote-info (51)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (9)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (4)
Joulu (14)
Kestävä kulutus (10)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (13)
Liikelahjat (42)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (188)
Logotuotteet (6)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myynninedistämistuotteet (1)
Myyntituotteet (6)
Neuvot ja vinkit (49)
Oheistuotteet (4)
Päivitykset (3)
Profiilituotteet (4)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (2)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (16)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (11)
VIP lahjat (4)
Yrityksen joululahjat (21)
Yrityksen kesälahjat (9)
Yritysilme (10)
Yrityslahjat (28)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)