TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Liikelahja vahvistaa brändiä

 

Brändillä ja liikelahjalla on sama lähtökohta, yrityksen arvot. Omalla logolla varustettu liikelahja onkin erinomainen tapa kertoa yrityksen arvoista, ja vahvistaa niitä. Yrityksen visuaalisen ilmeen mukaisesti kustomoidut yrityslahjat ovat yksi markkinointiviestinnän muoto, ja ne voi ja pitäisi suunnitella tukemaan yrityksen kokonaisviestinnän tavoitteita.

Koska liikelahjojen viestinnällisyys on aika selvää, kannattaisi niiden valinnan tehdä samat henkilöt, jotka vastaavat yrityksen markkinointiviestinnästä. Tämä ei kuitenkaan taida vieläkään olla sääntö, vaan asiakaslahjojen budjetin ja valinnan kanssa tuskailevat aivan eri henkilöt.

Viestinnällisyyden muistaminen on sinällään aika helppoa. Värien ja muun graafisen ilmeen on oltava sama kuin muussa viestinnässä. Pienikin lahja on viestinnällinen ja se viestii yrityksen arvoista. Tällaisia ovat esimerkiksi kansiot ja muistio, joissa on painatuksena yrityksen logo samanlaisena kuin se on muussakin viestinnässä

Visuaalisten elementtien lisäksi yrityslahja itsessään viestii yrityksen arvoista ja rakentaa näin yrityksen brändiä. Esimerkiksi jos muussa viestinnässä yrityskuvasta pyritään rakentamaan elegantti ja lifestyle-henkinen, voi hyvänä liikelahjana toimia vaikka Berkelyn lifestyle-mallisto, tai tyylikkäät pyyhkeet yrityksen logolla

Yhteenvetona voi todeta, että liikelahjat tulisi ymmärtää nykyistä enemmän nimenomaan osana yrityksen viestintää ja brändin rakentamista. Siksi niiden valintaan tulisi panostaa nykyistä enemmän.

Tässä vielä kymmenen seikkaa, jotka kannattaa huomioida liikelahjoja valittaessa:

Yrityksen arvot. Liikelahjalla voi tuoda esiin yrityksen arvoja tekojen kautta paremmin kuin kirjoitettujen viestien avulla.

Sidosryhmät. Se, kenelle lahja annetaan, vaikuttaa liikelahjaan. Pitkäaikaisen kumppanuuden tulee näkyä myös lahjan sisältämässä viestissä.

Ajankohta. Hyvä liikelahja liittyy ajankohtaan, olipa se sitten vuodenaika tai vaikka merkkipäivämuistaminen.

Henkilökohtaisuus. Niin kuin lahjataina, ne valitaan saaja huomioiden. Samalle yhteistyökumppanille ei anneta samaa lahjaa kahta kertaa.

Liikelahjan antaminen. Tulee myös huomioida, miten lahja annetaan, mitä siitä lausutaan ja koska se annetaan. Tavat vaihtelevat maittain.

Käytännöllisyys. Liikelahjan tulee olla käytettävä ja siitä tulee olla saajalle hyötyä.

Idearikkaus. Hyvät ideat jäävät mieleen. Hyvä lahja on persoonallinen, sellainen, joka muistuttaa antajayrityksestä.

Personointi. Liikelahjaan merkitään antavan yrityksen logo diskreetisti, kenties vain pakkaukseen, mutta sen sijaan saajan nimellä personoitu tuote tekee aina vaikutuksen.

Budjetti. Liikelahjat kannattaa budjetoida, jotta oikeissa tilanteissa annetaan oikean arvoinen lahja. Joulu- jakesälahjoja hankitaan paljon samanlaisia, mutta yritysliikelahjoja pienempiä määriä – mainoslahjoja taas jakoon asti.

Antamistilanne. Sopimusneuvotteluissa ei anneta lahjoja tai jos annetaan, ne annetaan vasta virallisten neuvottelujen jälkeen. Hyvä lahja on valittu antamistilanteen mukaan.

*Kirjoituksessa on hyödynnetty Elina Jacklinin opinnäytetyötä Liikelahjakin viestii – Brändin vaikutus liikelahjan valintaan Oulun seudun ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjemassa.

Lue myös:
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Toimiston brändäys edullisesti
Mainoskynät vahvistavat yrityksen brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Paljonko liikelahjoihin kannattaa varata rahaa?
Berkeley, kun haluat erottua yritysvaatetuksella

Esimerkkejä kaupunkibrändäyksestä:
Helsinki – kaupungin brändi, liikelahjat, markkinointi ja graafinen ilme
Lahti – Liikelahjat logolla, kaupungin brändi ja logo
Tampere – brändin rakentaminen ja graafinen ilme


Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Pyyhkeet logolla
– Brändituotteet
– Liikelahjat logolla
– Mainostekstiilit
– Yritysvaatteet
Yrityslahjat
Asiakaslahjat




Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon vuosien mittaan laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa

Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva