TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
 

Liikelahja vahvistaa brändiä

 

Brändillä ja liikelahjalla on sama lähtökohta, yrityksen arvot. Omalla logolla varustettu liikelahja onkin erinomainen tapa kertoa yrityksen arvoista, ja vahvistaa niitä. Yrityksen visuaalisen ilmeen mukaisesti kustomoidut yrityslahjat ovat yksi markkinointiviestinnän muoto, ja ne voi ja pitäisi suunnitella tukemaan yrityksen kokonaisviestinnän tavoitteita.

Koska liikelahjojen viestinnällisyys on aika selvää, kannattaisi niiden valinnan tehdä samat henkilöt, jotka vastaavat yrityksen markkinointiviestinnästä. Tämä ei kuitenkaan taida vieläkään olla sääntö, vaan asiakaslahjojen budjetin ja valinnan kanssa tuskailevat aivan eri henkilöt.

Viestinnällisyyden muistaminen on sinällään aika helppoa. Värien ja muun graafisen ilmeen on oltava sama kuin muussa viestinnässä. Pienikin lahja on viestinnällinen ja se viestii yrityksen arvoista. Tällaisia ovat esimerkiksi kansiot ja muistio, joissa on painatuksena yrityksen logo samanlaisena kuin se on muussakin viestinnässä

Visuaalisten elementtien lisäksi yrityslahja itsessään viestii yrityksen arvoista ja rakentaa näin yrityksen brändiä. Esimerkiksi jos muussa viestinnässä yrityskuvasta pyritään rakentamaan elegantti ja lifestyle-henkinen, voi hyvänä liikelahjana toimia vaikka Berkelyn lifestyle-mallisto.

Yhteenvetona voi todeta, että liikelahjat tulisi ymmärtää nykyistä enemmän nimenomaan osana yrityksen viestintää ja brändin rakentamista. Siksi niiden valintaan tulisi panostaa nykyistä enemmän.

Tässä vielä kymmenen seikkaa, jotka kannattaa huomioida liikelahjoja valittaessa:

Yrityksen arvot. Liikelahjalla voi tuoda esiin yrityksen arvoja tekojen kautta paremmin kuin kirjoitettujen viestien avulla.

Sidosryhmät. Se, kenelle lahja annetaan, vaikuttaa liikelahjaan. Pitkäaikaisen kumppanuuden tulee näkyä myös lahjan sisältämässä viestissä.

Ajankohta. Hyvä liikelahja liittyy ajankohtaan, olipa se sitten vuodenaika tai vaikka merkkipäivämuistaminen.

Henkilökohtaisuus. Niin kuin lahjataina, ne valitaan saaja huomioiden. Samalle yhteistyökumppanille ei anneta samaa lahjaa kahta kertaa.

Liikelahjan antaminen. Tulee myös huomioida, miten lahja annetaan, mitä siitä lausutaan ja koska se annetaan. Tavat vaihtelevat maittain.

Käytännöllisyys. Liikelahjan tulee olla käytettävä ja siitä tulee olla saajalle hyötyä.

Idearikkaus. Hyvät ideat jäävät mieleen. Hyvä lahja on persoonallinen, sellainen, joka muistuttaa antajayrityksestä.

Personointi. Liikelahjaan merkitään antavan yrityksen logo diskreetisti, kenties vain pakkaukseen, mutta sen sijaan saajan nimellä personoitu tuote tekee aina vaikutuksen.

Budjetti. Liikelahjat kannattaa budjetoida, jotta oikeissa tilanteissa annetaan oikean arvoinen lahja. Joulu- jakesälahjoja hankitaan paljon samanlaisia, mutta yritysliikelahjoja pienempiä määriä – mainoslahjoja taas jakoon asti.

Antamistilanne. Sopimusneuvotteluissa ei anneta lahjoja tai jos annetaan, ne annetaan vasta virallisten neuvottelujen jälkeen. Hyvä lahja on valittu antamistilanteen mukaan.

*Kirjoituksessa on hyödynnetty Elina Jacklinin opinnäytetyötä Liikelahjakin viestii – Brändin vaikutus liikelahjan valintaan Oulun seudun ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjemassa.

Lue myös:
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Kuinka brändi positioidaan
Onko huolellinen, pitkäjännitteinen brändääminen kannattavaa?

Aiheeseen liittyvät tuotteet:
Liikelahjat
Yrityslahjat


Julkaistu kategoriassa Brändäys, Liikelahjat, Neuvot ja vinkit, Yleinen, kirjoittanut Jan von Heiroth 12.12.2022



väliviiva