TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Brändäyksessä värillä on väliä

 

Värit määritellään Pantone värijärjestelmän avulla

Mikä yhdistää Fazerin Sinistä, Fiskarsin saksien oranssia ja Parocin eristepakkauksien punavalkoraitoja? Ne ovat, tuossa järjestyksessä, ensimmäiset Suomessa rekisteröidyt väritavaramerkit. Käytännössä rekisteröinti tarkoittaa sitä, että niillä on yksinoikeus myydä vastaavia tuotteita tuohon väriin yhdistettynä. Värit on määritelty Pantone värijärjestelmän (PMS) avulla.

Väripsykologia vaikuttaa ostohaluihin

Väri on siis tärkeä tuotemerkin tunnistamisessa ja väripsykologia, samoin kuin psykologia yleensä, on iso tekijä markkinoinnissa. Viimeaikainen markkinointitutkimus on osoittanut, että värejä voidaan käyttää kertomaan tuotemerkin persoonallisuudesta. On huomattu, että ostohalu on suurempi, jos havaittu persoonallisuus vastasi markkinoitua tuotetta tai palvelua. Tutkimusten mukaan väri vaikuttaa ostopäätökseen 60-80 %:iin asiakkaista.

Mitkä ovat suosituimmat brändivärit?

Markkinointisoftaa toimittava kalifornialainen Marketo analysoi maailman 100 suosituimman brändin värien käyttöä, mitkä värit ovat suosituimmat, ja mitä niillä viestitään. Tutkimuksen löydöksiä:

Sininen näyttää olevan yleisin väri. Se näkyy 33 %: ssa 100 parhaasta tuotemerkistä. Punainen on toisena, se esiintyy 29 prosentilla tuotemerkeistä. 95 % sadasta parhaasta tuotemerkistä käyttää vain yhtä tai kahta väriä, eli väribrändäys halutaan pitää yksinkertaisena. Väri on jopa tärkeämpi osa brändäystä kuin yrityksen nimi.

Värit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: lämmin ja viileä. Lämpimät värit liittyvät yleensä energisyyteen, kun taas viileät värit liittyvät rauhallisuuteen ja turvallisuuteen.

Sininen

Sininen on suosituimpien tuotemerkkien värivalinta. Sininen muistuttaa taivaasta ja merestä. Sininen viittaa ennen muuta luottamukseen, turvallisuuteen, vastuullisuuteen ja varmuuteen.

"Rover" sailor bag liikelahja logopainatuksella

Punainen

Punainen lisää sykettä, ja siihen liittyy yleensä energiaa, jännitystä ja intohimoa. Se on huomiota herättävä väri, samalla kun se voi olla myös provosoiva ja innostava. Punaiseen yhdistyy aggressiivisuus, energisyys, provosoivuus, huomion herättäminen ja intohimo.

Heijastin pyöreä liikelahja logopainatuksella

Violetti

Violetti on hienostunut, mutta salaperäinen väri. Sitä käytetään korkealuokkaisempien tuotteiden kanssa, koska se liittyy ”kuninkallisuuteen” ja tyylikkyyteen. Violettiin yhdistyy hienostuneisuus, nostalgia, mysteerisyys ja henkisyys.

Coolchecker naisten tekninen pikee liikelahja logopainatuksella

Vihreä

Vihreä on synonyymi rauhallisuudelle, turvallisuudelle ja raikkaudelle. Vihreä viittaa vaurauteen, terveyteen, arvovaltaan, rauhaan, turvallisuuteen ja anteliaisuuteen.

Open-huppari, vetoketjullinen liikelahja logopainatuksella

Keltainen

Keltainen on suosittu värivalinta tuotemerkeille, jotka haluavat herättää positiivisuuden tunnetta. Sen assosiaatio aurinkoon muistuttaa toivosta ja optimismismista. Keltainen erottuu myös muiden värien joukosta, ja se tekee keltaisesta luovan ja houkuttelevan. Keltaiseen yhdistyy positiivisuus, valo, lämpö, motivaatio, luovuus ja onnellisuus.

Easy Squeezy urheilujuomapuollo värillinen runko liikelahja logopainatuksella

Oranssi

Oranssi yhdistää keltaisen kirkkauden ja intohimon, ja punaisen energian. Se on luova ja iloinen väri, joka herättää ystävällisen ja seikkailunhaluisen tunteen.

Huomioliivit liikelahja logopainatuksella

Ruskea

Ruskea edustaa maallista yksinkertaisuutta ja yleensä se heijastaa vakautta ja lujuutta. Sitä suosivat brändit, jotka haluavat olla klassisia ja luotettavia, ilman rohkeita liikkeitä. Ruskeaan liittyy luonnollisuus, yksinkertaisuus, kestävyys ja lohdullisuus.

Woodbridge Crewneck Ladies neule liikelahja logopainatuksella

Musta

Musta on suosittu värivaihtoehto ja se on yleensä yksi klassisimmista vaihtoehdoista. Se on sekä klassinen että hienostunut ja se voi tehdä brändi-identiteetistä erottuvan. Musta sekoittaa klassisia ja voimakkaita elementtejä. Musta voidaan yhdistää muihin väreihin, jolloin lisätään tunnetta menettämättä klassista vetovoimaa. Musta viesti arvokkuutta, ajattomuutta, hienostuneisuutta ja voimaa.

The Dolphin -salkku liikelahja logopainatuksella

Valkoinen

Valkoinen edustaa yksinkertaisuutta ja puhtautta. Nämä ominaisuudet tekevät siitä suositun terveydenhuolto- ja siivousalalla mutta myös lapsiin liittyvässä liiketoiminnassa. Valkoinen on puhdas, jalo ja pehmeä.

Pipo Caliber liikelahja logopainatuksella

Värivalinta voi siis rakentaa brändin esteettisyyttä ja tuo tuotteen lähemmäksi kohdeyleisöä. Kannattaa käyttää värejä, jotka korostavat tuotemerkin vahvuuksia ja herättävät oikeat tunteet oikealle yleisölle. Värillä on väliä!

Teksti: Aki Hyödynmaa

Lue lisää brändäyksestä

22,7 milj USD yhteen ainoaan kampanjaan!
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Toimiston brändäys edullisesti
Mainoskynät vahvistavat yrityksen brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Paljonko liikelahjoihin kannattaa varata rahaa?
Berkeley, kun haluat erottua yritysvaatetuksella
Steve Jobs ja henkilöbrändäys

Kaupunkibrändäyksellä on pitkät perinteet

Helsinki – kaupungin brändi, liikelahjat, markkinointi ja graafinen ilme
Lahti – Liikelahjat, kaupungin brändi ja logo
Tampere – brändin rakentaminen ja graafinen ilme





väliviiva