TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Mainoskarkeilla oli aikoinaan makeisvero

 

Makeiset ovat mielihyvän tuottajia eikä niillä ole juuri terveyttä edistävää vaikutusta eivätkä ne ole välttämättömiä. Niinpä ne ovat olleet oivallinen verotuksen kohde. Suomessa on kerätty makeisveroa vuosina 1926 – 1999 ja 2011 – 2016. Veron kohteena olivat Suomessa valmistettavat ja Suomeen tuotavat makeiset, jäätelöt ja virvoitusjuomat. Makeisveron tuotto oli vuonna 1997 oli 157 milj. mk, eli reilut 40 miljoonaa euroa nykyrahassa.

Makeisvero on ollut selkeästi fiskaalinen, eli sitä on kerätty valtion tulojen kartuttamiseksi. EU aiheutti ongelmia veron keräämisellä, se antoi Suomelle huomautuksen ksylitolin verottomuudesta. Eduskunta ratkaisi asian luopumalla makeisverosta 1. tammikuuta 2000. Ksylitolin kohtelu johtui siitä, että makeisveroa yritettiin mielissä muuttaa haittoja vähentäväksi, eikä vain fiskaaliseksi veroksi.

Haittoihin puuttuvana verona se palautettiin vuonna 2011 viideksi vuodeksi. Taustalla oli mm. Hammaslääkäriliiton pitkä ja sitkeä painostus. Makeisia kulutettiin vanhan veron aikana (1985) 7,2 kg henkeä kohden, ja verottomana aikana vuonna 2005 14 kg. Makeisveron palauttamisen vuonna 2011 ei kuitenkaan vähentänyt kuin vuodeksi makeisten kulutusta. Verrattuna vanhoihin aikoihin, kulutus oli noussut verotuksesta riippumatta, luultavasti elitason ja -tapojen vaikutuksesta.

Lyhyt 2000-luvun verojakso ennätti osoittaa makeisten valmistajien kekseliäisyyden: valmistajat mm. kehittävät makeistenomaisia tuotteita, mutta luokittelevat ne kekseiksi. Lopullisen kuoliniskun antoi myöhempien aikojenkin makeisverolle EU, kun se vuonna 2015 linjasi Suomen makeisveron valtiontukisääntöjen vastaiseksi ja kilpailua vääristäväksi. Tämän vuoksi hallitus päätti lakkauttaa veron vuoden 2017 alussa makeisten ja jäätelön osalta.

Lue myös:
Mainosmakeiset yrityksen logolla
Tikkareita on syöty läpi historian
Näillä saat huomiota messuilla
Kuinka onnistut messuilla?
Kuinka selviät messuista hengissä ja hyvinvoivana
Hyvä ja toimiva messulahja on messuosastosi välttämätön viimeistelijä
Tuotteet omalla logolla
Mainoslahjat lisäävät myyntiäsi kahdella tavalla


Aiheeseen liittyviä tuotteita:
– Mainosmakeiset omalla logolla
– Mainoskarkit omalla logolla
– Patukat omalla logolla
– Purukumit omalla logolla
– Suklaat omalla logolla
– Tikkarit omalla logolla
– Yrityksen joululahjat
– Liikelahjat
– Asiakaslahjat
– Yrityslahjat
– Mainoslahjat



Julkaistu kategoriassa Brändituote-historiaa, Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, kirjoittanut Jan von Heiroth 15.11.2022


Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon vuosien mittaan laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa


Aiheeseen liittyvää


Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva