TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Kuinka brändi positioidaan?

 

Brändin positioimisella tarkoitetaan brändin aseman määrittämistä markkinoilla ja sen erottamista kilpailijoista. Se on strateginen prosessi, joka pyrkii määrittämään, millainen brändi on ja mitä se edustaa asiakkaille ja sidosryhmille. Brändin positioiminen käsittää monia eri osa-alueita, kuten brändin viestinnän, markkinoinnin ja tuotteiden kehittämisen suunnittelun.

Brändin positioiminen voi perustua erilaisiin tekijöihin, kuten brändin tarjoamaan arvoon, sen kilpailuetuihin ja kohdeyleisön tarpeisiin ja haluihin. Tavoitteena on kehittää brändistä ainutlaatuinen ja houkutteleva asiakkaille, jotta heidän on helppo tunnistaa ja valita brändi kilpailijoiden joukosta.

Brändin positioiminen on tärkeä osa yrityksen markkinointistrategiaa ja sen onnistuminen voi vaikuttaa merkittävästi yrityksen menestykseen markkinoilla.

Esimerkkejä ikonisten brändien positioinneista:

Nike: Nike on maailmanlaajuisesti tunnettu urheilubrändi, jonka brändi perustuu inspiraatioon, voimaan ja henkilökohtaisen tavoitteen saavuttamiseen. Nike onnistuu yhdistämään tuotteidensa laadun, urheilun ja elämäntavan yhdeksi kokonaisuudeksi, mikä tekee sen brändistä vahvan ja tunnistettavan.

Coca-Cola: Coca-Cola on yksi maailman tunnetuimmista juomabrändeistä, ja sen brändi on tunnettu raikkaudesta, yhteisöllisyydestä ja ilon jakamisesta. Coca-Colan brändi on niin vahva, että monet ihmiset jopa käyttävät brändin nimeä juoman sijaan.

IKEA: IKEA on tunnettu edullisista huonekaluistaan, mutta sen brändi perustuu enemmänkin moderniin, skandinaaviseen muotoiluun ja helppokäyttöisyyteen. IKEA:n brändi on vahva ja tunnistettava sen monipuolisten ja edullisten huonekalujen, kotitavaroiden ja sisustusratkaisujen ansiosta.

Amazon: Amazon on rakentanut brändiään luotettavuuden, nopeuden ja käyttäjäystävällisyyden ympärille. Sen brändi on vahva sekä sen valtavan valikoiman että nopean toimituksen ansiosta.

Harley-Davidson: Harley-Davidson on tunnettu brändi, joka yhdistetään vapauden, itsenäisyyden ja amerikkalaisen elämäntavan kanssa. Sen brändi perustuu vahvasti Harley-Davidsonin pyöriin, mutta myös sen yhteisöön, joka rakastaa pyöriä ja elämäntapaa.

Kaikki nämä yritykset ovat onnistuneet rakentamaan brändinsä perustuen yhtenäisiin arvoihin, laadukkaaseen tuotteisiin ja hyvään asiakaskokemukseen.

Lue myös:
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Toimiston brändäys edullisesti
Mainoskynät vahvistavat yrityksen brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Steve Jobs ja henkilöbrändäys

Esimerkkejä kaupunkibrändäyksestä:
Helsinki – kaupungin brändi, liikelahjat, markkinointi ja graafinen ilme
Lahti – Liikelahjat, kaupungin brändi ja logo
Tampere – brändin rakentaminen ja graafinen ilme

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
– Brändituotteet
– Liikelahjat
– Mainostekstiilit
– Yritysvaatteet


Julkaistu kategoriassa Brändäys, Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, Neuvot ja vinkit, kirjoittanut Jan von Heiroth 14.3.2023



väliviiva