TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Asiakaslahjat, liikelahjat ja psykologia niiden takana

 

Eri maissa tehdyt tutkimukset kertovat, että liikelahjojen tai asiakaslahjojen antaminen on edelleen hienoisessa kasvussa. Ja saimmepa lahjoja työntekijän, asiakkaan tai muun sidosryhmän jäsenenä, arvostamme niitä edelleen. Siitäkin huolimatta, että tiedämme varsin hyvin, että niiden tarkoituksena on varmistaa lojaalisuutemme tai bisneskumppanuutemme. Miksi näin?

Henkilöstö

Henkilöstölahjojen antaminen vahvistaa henkilöstön tunnetta siitä, että he ovat todellakin osa yritystä. Kun annat lahjan työtekijöille, kannattaa lahjaa ajatella nimenomaan liikelahjana. Ja lahjat kannattaa yrittää mieltää persoonallisiksi arvostuksen osoitukseksi, ja välttää niiden mieltämistä ”lahjuksiksi”. Lahjan muuttaminen persoonalliseksi onnistuu esimerkiksi niin, että liittää siihen käsinkirjoitetun saatteen. Tällainen pieni teko saa työntekijän tuntemaan, että lahja on henkilökohtainen ja että työnantaja tuntee heidän persoonalliset mieltymyksensä.

Vastavuoroisuus

Vastavuoroisuus on termi, joka psykologia käyttää kuvaamaan ilmiötä, jossa positiivinen toimi aiheuttaa myönteisiä vaikutuksia. Anteliaisuus asiakaslahjojen kanssa aiheuttaa mitä todennäköisimmin vastavuoroisuutta: muutamat – joskus pienetkin – hyvin harkitut henkilöstölahjat työntekijöille tuottavat tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työntekijöitä, ja tämän myötä tuottavuuden kasvua paljon enemmän kuin mitä näihin liikelahjoihin on kulunut rahaa.

Asiakkaat ja asiakaslahjat

On selvää, että ostamme tavaraa ja palveluita mieluiten yrityksiltä, joista pidämme ja joihin luotamme. Yrityslahjat tai asiakaslahjat asiakkaille on tapa osoittaa, että yritys myös arvostaa asiakkaitaan. Kaikki me olemme ihmisiä, joten lahjojen antaminen johtaa jopa kiitollisuudenvelkaan – joka puolestaan vaikuttaa tapaan, jolla yrityslahja antanutta yritystä käsitellään esimerkiksi liikesopimusta uusittaessa. Kovassa kilpailutilanteessa liikelahjoin vahvistettu liikesuhde saattaa olla ratkaiseva tekijä menestyksen ja tuhoutumisen välillä.

Lahjonnan välttäminen

Kannattaa pitää mielessä, että liikelahja tai asiakaslahja saattaa muuttua lahjukseksi, jos yleisesti hyväksytyt rajat yrityslahjojen arvossa ylitetään. Erittäin kalliita asiakaslahjoja ei välttämättä myöskään arvosteta enempää kuin edullisempia yrityslahjoja. Päinvastoin, ne saattavat jopa saada vastaanottajan kiusaantuneeksi. Alasta ja asiakkaista hieman riippuen yleinen sääntö on, että ylilyöntejä kannattaa välttää. Riittää että osoitat ajattelevasi asiakkaita ja että arvostat heitä lahjan arvoisesti. Huomaamattomasti sijoitettu, logolla tai brändimerkillä varustettu tuote löytää todennäköisemmin tiensä asiakkaasi pöydälle kuin kallis ja räikeä yritysmainos.

Potentiaaliset asiakkaat

Koska on todennäköistä, että myös kilpailijasi jakaa liikelahoja, voit yrittää peitota näiden asiakaslahjat lisäämällä lahjaan yllä mainittua yksilöllistä silausta. Asiakaslahjan rahallinen arvo voi olla jopa negatiivinen asia kilpailutilanteessa. Erityisen tarkkana kannattaa olla potentiaalisten asiakkaiden lahjojen kanssa. Niissä yleensä ollaan varmuudella tilanteessa, että myös kilpailijasi muistaa heitä asiakaslahjoilla. Silloin hyvä maku ja personointi saattaa olla ratkaisevan tärkeätä.

Asiakaslahjoihin sisältyvät piilomerkitykset

Lähes kaikissa kulttuureissa perhekeskeisyys on vahvasti positiivinen asia. Vain kaikkein kovimmilla ja rajuimmin kilpailluilla aloilla perhekeskeisyys voidaan tulkita urakeskeisyyden negatiiviseksi vastakohdaksi. Yleisesti hyväksytty arvo kannattaa muistaa työntekijälahjoja hankittaessa: esimerkiksi keittiötarvikkeet ovat merkki siitä, että työnantaja ymmärtää perheen ison arvon työntekijöille. Asiakaslahjat voivat olla enemmän yksilöä varten ajateltuja, esimerkiksi liikunta- ja urheiluvarusteet sisältävät piilotetun viestin dynaamisuudesta, jota yrityksiltä odotetaan.

Lue myös:
Asiakaslahjojen ideointi: anna vuodenaikojen tunnelmien inspiroida
Omalla logolla

Aiheeseen liittyviä tuotteita:

Liikelahjat
Asiakaslahjat
Keittiötarvikkeet yrityksen logolla
Liikunta- ja urheiluvarusteet




Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon vuosien mittaan laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa


Aiheeseen liittyvää


Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva