TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Mainoslahja on äänekäs kampanjamateriaali

 

Sitä tuntuu jotenkin valpastuvansa näin kun valtakunnalliset vaalit taas lähestyvät. Johtuu kai siitä, että olen viimeisen reilun parinkymmenen vuoden aikana saanut sekä harrastaa että tehdä ihan töitäkin vaalien kanssa. Myös seuraavissa vaaleissa puuhastelen, tosin vain hieman ulkosyrjällä yhdessä tukiryhmässä. Tarpeeksi lähellä kuitenkin, että vaalikiima herää.

Aloin miettimään vaalimateriaaleja. Olen jos jonkinlaisia nähnyt, mutta varsin harvoja hyviä. Jos minun pitäisi neuvoja antaa, neuvoisin ehdokkaita ja tukiryhmiä vähentämään kampanjateemoihin ja erityisesti paperiesitteeseen käytettyä aikaa ja rahaa, ja käyttämään hieman enemmän mielikuvitusta. Toki mielipiteet pitää esitellä, sen vaatii jo äänestäjän kuluttajansuoja, mutta ne voi – ja joutuukin – nykyään esittelemään lukuisissa vaalikoneissa. Niissä on kerrottava kantansa varsin tarkkaan suunnilleen kaikkeen. Verkossa nämä mielipiteet ovat sitten kaikkien kansalaisten luettavissa, ja ehdokkaan tehtävä on kampanjoida niin, että henkilö jää mieleen, ja tarvittaessa hänen kantansa voi käydä tarkistamassa verkosta.

Toisin kuin keskiverto politiikanvihaaja luulee, ehdokkaat itse maksavat vaalikampanjoiden kulut, säästetyin, kerätyin tai lainatuin varoin. Puolueet maksavat pääasiassa vain kattokampanjansa, ja tämä on pieni osa kansalaisille näkyvästä kampanjoinnista. Ehdokkaan oma talous siis säätelee kampanjamateriaalien valintaa. Jaettavien paperiesitteiden hyvä puoli on niiden edullisuus, mutta ilmaisia nekään eivät ole. Lisäksi paperiesitteiden hyviä puolia nykyaikana ovat, ovat, ovat…no jaa. Ja mikä on sen surullisempaa antimainontaa kuin nähdä ehdokkaan hengentuote loskaan tai tomuun tallaantuneena. Tai vielä pahempaa, nippukaupalla roskiin heitettynä. En aina allekirjoita väitettä että köyhällä ei ole varaa ostaa halvinta, mutta vaalimateriaalin kohdalla osittain tuen väitettä.

Omalla tavallaan uniikein kaikista näkemistäni vaalimateriaaleista on tainnut olla oli täytetty yhden rivin lottokuponki, johon oli lisätty ehdokkaan numero. Näitä ehdokas tukiryhmineen jakoi Helsingissä. Tätä esitettä tuskin yksikään vastaanottaja heitti pois ennen seuraavaa lottoarvontaa. Minusta aivan briljantti idea! Ehdokas ei ihan päässyt läpi, mutta keräsi ensikertalaisena todella tuhdin äänimäärän.

Äkikseltään lottokuponki tuntuu kalliilta, mutta mietitäänpä hetkinen: Lottorivi maksoi tuolloin alle euron kpl. Eduskuntavaaleissa 2011 läpimenoon Helsingin vaalipiirissä vaadittiin keskimäärin alle 7470 ääntä, Lapin vaalipiirissä alle 5000. Vähin äänin eduskuntaan pääsi kummassakin vaalipiirissä noin 3000 äänellä. Ei siis euron eikä parinkaan kappalehintainen vaaliesite ole mahdoton; läpimenneiden vaalibudjetit olivat kuitenkin valtaosalla joitain kymmeniä tuhansia. Osalla ”yhden äänen hinnaksi” näytti tulleen yli kymmenen euroa. Varmaa on ainakin se, että huonoon ja mielikuvituksettomaan materiaaliin ei kannata laittaa senttiäkään.

En voi kuitenkaan suositella lottokuponkia vaalimateriaaliksi, sillä se on niin uniikki, että sen keksijällä on ikään kuin yksinoikeus siihen. Hyviä kampanjointivälineitä ovat sellaiset, jotka ovat houkuttelevia, joita on helppo jakaa, joihin saa painettua välttämättömän informaation (ehdokkaan nimi, kotisivun osoite, slogan tai oivallus, puolueen tunnus ja viimeisille viikoille ehdokasnumero), joka saa vastaanottajan hyvälle mielelle, ja josta tämä jopa hyötyy. Vielä kun vaalimainos on sellainen, jota saaja ei heitä pois, ollaan aika optimaalisessa kampanjamateriaalissa. Jos sitten ehdokas tai tukiryhmä vielä keksii mielellään kampanjavälineen ja ehdokkaan yhdistävän sanaleikkimäisen sloganin, niin tulos on oleva hyvä! (Jollei nyt ihan toivoton ehdokas ole…)

Katsoin läpi Talencon liikelahjat ja mainoslahjat. Valitsin niistä neljä tuotetta, joita niiden hinta-laatu-suhteen takia suosittelisin vaalikampanjaan. Nämä eivät ole paremmuusjärjestyksessä, kukin ehdokas ja puolue löytää itselleen sopivimman vaihtoehdon (tai jonkun muun tuhansista mahdollisista).

Edullisin ja omalla tavallaan toimiva on vaalimakeinen, jonka käärepaperiin voi painattaa välttämättömän informaation. Makeinen jättää mukavan muiston ehdokkaan kohtaamisesta. Ja ahneempi vastaanottaja ottaa useamman, ja jakaa niitä kavereilleenkin, tehden näin jalkatyötä ehdokkaan puolesta. Toisena suosittelen jääkaappimagneettia . Parhaassa tapauksessa ehdokas ja hyvä slogan näkyvät vastaanottajalle koko vaalikauden aina jääkaapilla käytäessä. Kolmanneksi nimeän huulirasvan . Huulirasvaa käyttävät iso osa ihmisistä ympäri vuoden. Se on toimiva ja hyödyllinen, joten se todennäköisesti otetaan mielellään vastaan. Slogania suunnittelussa huulirasvaan vain on vain taivas rajana! Neljäntenä hyvänä jaettavana pidän heijastinta . Se sisältää 100-% positiivisen, välittävän ja lämpimän viestin itsessään. Se myös säilyy pitkään saajallaan ja antaa mahdollisuuden välkyille sloganeille.

Noita valitessani painoi myös se, että Talenco pystyy toimittamaan niitä niin, että jos liipaisinta painetaan lopullisesti heti 19.3. jälkeen, kun ehdokasnumerot saadaan, ovat materiaalit ehdokkailla pääosin maaliskuun lopulla, tärkeimpinä viimeisinä kampanjaviikkoina. Ilman ehdokasnumeroita kampanjamateriaalit saa toki aiemmin. Kun Talenco vielä pystyy tarjoamaan graafikkoapua materiaalin viimeistelyyn, kannattaa vakavasti harkita tarjousta, ja ryhtyä toimeen heti. Toivotan vaalimenestystä kaikille – sopivasti!

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Liikelahjat
Mainoslahjat
Brändituotteet

LUE LISÄÄ

Ilmiö presidentinvaaleissa: liikelahjat

Brändituotteet ja kestävä kehitys
Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Ekologisuus ja eettisyys yritysmaailman megatrendinä
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Ovatko ekologiset liikelahjat voimistuva trendi?
Brändituotteet ja vastuullisuus

Lue lisää Talencon palveluista
Näin Talenco palvelee liikelahja-asiakkaita
Liikelahjojen ja brändituotteiden varastointi
Helpompi etsiä tuotteita Talencon tarjonnasta
Näin hyödynnät tuotteiden etähallintaa, TOP-5 vinkit

Artikkeleita myynnistä ja markkinoinnista
Yhteenkuuluvuutta mainostekstiileillä ja brändivaatteilla
Miksi asiakkaan sitouttaminen tunnetasolla on tärkeää yritykselle?
Miksi henkilökunnan sitouttaminen on tärkeää?
Asiakaslahjat, liikelahjat ja pykologia niiden takana
Liikelahjojen kohdentaminen eli targetointi
Miksi kauttaaltaan painettujen brändituotteiden suosio kasvaa ja kenelle ne parhaiten sopivat?
Sisäinen markkinointi ja tehokkaampi etätyö
Haptinen palaute – koskettavaa markkinointia
Uusasiakashankinta – korvataanko laatua määrällä?
Tuotteet omalla logolla
Mainoslahjat lisäävät myyntiäsi kahdella tavalla
Miksi Piilaaksossa rakastetaan promotuotteita?
Maailman menestyneimpiä ilmiöitä markkinoidaan oheistuotteilla
Asiakaslahjat, liikelahjat ja psykologia niiden takana
Mitä ominaisuuksia liikelahjojen vastaanottajat arvostavat?
Noudata etikettiä ja vältä virheet liikelahjojen antamisessa


Julkaistu kategoriassa Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, Vaalit, kirjoittanut Aki Hyödynmaa 26.3.2015


Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa


Aiheeseen liittyvää


Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva