TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Ilmiö presidentinvaaleissa: liikelahjat

 

”Kampanjatuotteesta tuli superhitti!” huuta lööppi. Mistä on kyse?

Kyse on tietenkin siitä että kaikki ehdokkaat uskovat kampanjatuotteiden voimaan. Mitä lähemmäksi vaaleja päästään, sitä enemmän on tavaraa markkinoilla. On Café Niinistö -mukia ja jo legendan maineeseen noussut Paavo ja Vuokko -väyrysmukia. Pekka Haaviston kuuluisa tiskirättiä. Kukapa ei olisi tietoinen Donald Trumpin tavaramerkiksi nousseesta punaisesta lippiksestä ja sen sloganista ”Making America Great Again”. Trumpin presidenttiydestä, politiikasta, tai arvomaailmasta voi olla montaa eri mieltä, mutta hänen kampanjatiiminsä markkinointiosaamista ei voi kiistää.

Lähestyvien presidentienvaalien kampanjatuotevalikoimat eivät vielä ole tiedossa, mutta arvauksia voitaneen jo tehdä. Alexander Stubbin kampanjatiimi, joka aiemmin hyödyntänyt hänen leveää hymyään ja urheilullisuuttaan, jatkaanee samalla linjalla. Olli Rehn keksinee jotain positiivista kenties jalkapallon, kansainvälisen kokemuksen tai yleisen feel good-teeman tiimoilta. Jussi Halla-aho nojannee, perinteiseen tapaan, perussuomalaisten visuaaliseen ilmeeseen luodakseen sen pohjalta valikoiman kansanomaisia kampanjatuotteita. Anders Adlercreutz, jonka sellon soitto eduskuntatalossa levisi viraalisti kansainvälisiin viestimiin, voisi kenties ajatella hyödyntävän soitosta saatua laajaa myönteistä julkisuutta.

Vertailun vuoksi voidaan katsoa kuinka Yhdysvaltojen lähestyvissä presidentinvaaleissa tehdään. Siellä Joe Bidenin kampanja nojaa sosiaalisessa mediassa viraalisti levinneen meemin ”Dark Brandonin” varaan.

Dark Brandonin tarina alkoi sillä että Joe Bidenin vastaehdokkaat, eli republikaanit, ottivat käyttöön vulgäärin kannatusrallatuksen ”F–ck Joe Biden!” jonka eufemismina ruvettiin käyttämään siistimpää ”Let’s go Brandon!”-versiota. Samanaikaisesti oli Kiinasta alkanut levitä meemi jossa Joe Biden kuvattiin kaikkivoipaiseksi pahan symboliksi, jonka silmät katselevat ympärilleen kuin lasersäteet.

Joe Bidenin kampanjatiimin onnistui kääntää nämä kaksi anti-Biden kampanjaa yhdeksi Dark Brandon kampanjaksi jossa Joe Biden on kaikkivoipainen Dark Brandon joka näkee kaiken lasersilmillään. Dark Brandon kampanja siis neutralisoi kaksi nehatiivista Bidenin vastaista kampanjaa, samalla kun se välitti mielikuvaa vahvasta modernista presidentistä.joka elää ajassa.

Tätä kirjoitettaessa hakusanoilla ’dark brandon merch’ antaa Google noin 10 miljoona vastausta ja Dark Brandon aiheiset tuotteet tuovat Joe Bidenin 43 tuotteen  kampanjatuote-shopin myynnistä yli puolet. 

Miksi kampanjatuotteet ovat tärkeitä?

Siksi että se mitä yritysmaailmassa kutsutaan liikelahjaksi, mainoslahjaksi tai yrityslahjaksi,  on erittäin kustannustehokas tapa vaikuttaa sidosryhmiin ja hoitaa varainkeruuta. Ei ainoastaan yritysten, vaan myös ehdokkaiden tai ajatusten markkinointiin. Ja tämän ovat politiikotkin huomanneet. Vaalituotteet ja kampanjatuotteet levittävät ehdokkaan viestiä, keräävät näkyvyyttä, vahvistavat vaikutelmaa suositusta ja menestyvästä ehdokkaasta. Samalla kun jokainen myyty kampanjatuote kasvattaa vaalibudjettia. 

Vaalituotteet ja kampanjatuotteet ehdokkaan nimellä ja numerolla, kenties jopa kuvalla, ovat myös kannattajien mieleen. Käyttämällä kampanjatuotteita julkisesti on kannattajan mahdollista osoittaa tukeaan ehdokkaalle, kantaa roponsa kampanjan tueksi ja saada itselleen jokin pieni hyödyllinen tuote, kuten heijastin, jääskrapa tai vastaava.  

Yhdysvalloissa vaalikampanjointi on saavuttanut valtavat mittasuhteet. Kampanjoita, erityisesti presidentinvaali-sellaisia, voi hyvällä syyllä verrata pitkäkestoisiin karnevaaleihin joihin yritetään vetää kannattajat mukaan ympäri maan. Kampanjatuotteet ovat olennainen osa kampanjan menestystä, joilla osoitetaan suoiiota ja kerätään varoja. Kampanjoiden tuotevalikoimista ja verkkokauppojen liikevahdoista raportoidaan niin uutis-, kuin talouslehdissä.


Lue myös:
Mainoslahja on äänekäs kampanjamateriaali
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?


Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Liikelahjat yrityksen logolla
Jääraapat yrityksen logolla
Heijastimet painatuksella





Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon vuosien mittaan laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa

Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva