Haptinen palaute – koskettavaa markkinointia
Haptinen palaute tarkoittaa tuntoaistiin pohjautuvaa kokemusta. Tekniikassa tätä hyödynnetään nykyaikana ennenkaikkea mobiililaitteissa (puhelin värisee sen soidessa) tai esimerkiksi konsolipeleissä joissa ruudulla tapahtuva räjähdys aiheuttaa kontrollerin värisemisen pelaajan käsissä. Markkinoinnissa ja viestinnässä nojataan edelleen kuitenkin ennenkaikkea visuaaliseen sekä audiopohjaiseen viestintään. Luotetaan kuluttajan haluun tulkita asioita näkemisen ja kuulemisen kautta, vaikka täyteen tupatussa nykymaailmassa erilaiset ärsykkeet saavat ihmisen kaipaamaan hiljaisuutta ja yksinkertaisuutta. Samalla unohdetaan jatkuvassa ärsykevirrassa se tosiasia että ihmiset unohtavat helposti näkemänsä ja kuulemansa, kun taas tunne, kosketus säilyy mielessä pitkään. Ihminen syntyy koskettamaan jo kauan ennenkuin tämä pystyy näkemään tai kuulemaan, saati ymmärtämään näkemäänsä.
Halu kosketella on luonnollista
Luontainen halu kosketella esineitä, jopa – ainakin lapsena – maistamaan niitä, on iskostunut selkäytimeen. Esineiden piteleminen, tunnustelu, tuo asian konkreettisemmaksi. Mieli muistaa miltä esineen pinta tuntuu, onko se sileä, pehmeä, teräväreunainen, ja luo tätä kautta mielikuvia itse tuotteesta. Valloilla oleva käsitys siitä että ihmiset toimivat erityisesti visuaalisten ärsykkeiden varassa ja rakentavat näin maailmaansa ei enää pidä paikkaansa. Tästä huolimatta juuri haptinen palaute on usein jätetty täysin huomiotta markkinoinnissa. Markkinointi lähtee iskulauseista, isoista ja huomion kiinnittävistä kuvista, loputtomista rallatuksista. Kekseliäinkään slogan ei jää kuluttajan mieleen pyörimään ilman vakuuttavaa todistetta siitä että taustalla on toimiva tuote. Rallatuksen voi muistaa mutta ostatko tuotteen hokeman perusteella? Markkinointi joka tuo tuotteen ja viestin kirjaimellisesti iholle on trendi joka kasvaa, mutta jota pitäisi ajatella vielä enemmän. Mainoskirje joka putoaa kuluttajan pöydälle voi vaikuttaa positiivisesti vastaanottajaan, verrattuna perinteiseen sähköpostiin. Kuoren ja paperin laatu, kädessä tuntuva paino ja pinnan karhea materiaali voi herättää mielikuvan laadusta, aikeesta, välittämisestä täysin eri tavalla. Katalogin selaaminen neutraalissa ympäristössä antaa tuotteista täysin eri kuvan kuin itse sen koskettaminen, kokeileminen ja tunteminen.
Mainos- ja liikelahjoilla vahvistetaan mielikuvia ja brändiä
Promootiotuotteissa, joissa usein myydään enemmänkin ideaa ja brändiä kuin varsinaista tuotetta, tunne on tärkeä. Miten myyt luotettavuutta, uskottavuutta, miten vakuutusyhtiö kertoo olevansa hyvä? Esite joka listaa asioita, vaikka kuinka tyylikkäästi, ei erotu kilpaijoistaan millään tavalla. Tuotteessa ei ole mitään konkreettista; mielikuvat syntyvät hyvin valittujen promotuotteiden kautta. Matkanjärjestävät voivat tuottaa esitteitä toisensa perään, mutta miten kävisi jos tarjolla olisi kohdemaan tuotteita, makuja, rasiallinen kahvipapuja josta maa on tunnettu? Arvoja voi välittää myös käytettyjen materiaalien kautta, kierrätystä, rosoista, vakaata ja laadukasta terästä. Tuotteen keveys viestii usein heppoisuutta; oikein valittuna promootiotuote viestii juuri oman brändisi arvoja. Kevytkin voi olla paikallaan, jos se on viestisi ydin. Jos myisit tyynyjä, eikö laadukkaalle paperille kirjoitettu kirje vastaanottajalle keveän sulan kera olisi viehättämpi viesti kuin sähköposti? Konkreettisten tavaroiden antaminen kuluttajalle tuo myös omistajuuden tunteen; tuntemalla brändin viestin sitoutuminen ja idean alulle paneminen on sanallista viestiä vankempaa. Mitä nokkelammin valittu promootiotuote on, sitä enemmän kuluttaja on sen kanssa toivottavasti tekemisissä. Viesti välittyy ja vahvistuu. Siksi oikean tuotteen valitseminen on tärkeää sekä vaatii pohdintaa. Kirjeen mukana lähetetty käsin kosketeltava lahja auttaa takuuvarmasti muistamaan itse kirjeen paremmin kuin mikä vaikutus pelkällä kirjeellä olisi koskaan ollut vastaanottajalleen.
Talencolta saat kosketeltavat markkinoinin työkalut
Tutustu mainos- ja liikelahjoihimme joiden avulla voit hyödyntää haptisuutta omassa matrkkinoinnissasi, selaa tuoteryhmiä:
- Liikelahjat
- Yrityslahjat
- Asiakaslahjat
- Mainoslahjat
- Brändituotteet
- Yrityksen mainostekstiilit
- Promotuotteet
- Tyynyt
- Paperituotteet
Brändituotteet ja kestävä kehitys
Haptisen markkinoinnin yleistyminen on jäänyt ekologisuuden ja kestävän kehityksen trendien jalkoihin. Lue lisää kirjoittamiamme artikkeleita ekologisista liikelahjoista:
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Ovatko ekologiset liikelahjat voimistuva trendi?
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
Brändäys- ja myyntitietoutta
Haptinen markkinointi ja brändäys liittyvät vahvasti toisiinsa. Lue kirjoituksiamme brändäyksestä:
- Brändäyksessä värillä on väliä
- Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
- Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
- Kuinka brändi positioidaan?
- Liikelahja vahvistaa brändiä
- Toimiston brändäys edullisesti
- Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
- Mitä ovat PMS-värit? Kaikki mitä haluat tietää PMS-väreistä ja Pantone-värikartasta
- Väriavaruus painotöissä, CMYK tai RGB?
- Brändäyksen tärkeys
Artikkeleita myynnistä ja markkinoinnista
- Yhteenkuuluvuutta mainostekstiileillä ja brändivaatteilla
- Miksi henkilökunnan sitouttaminen on tärkeää?
- Miksi asiakkaan sitouttaminen tunnetasolla on tärkeää yritykselle?
- Asiakaslahjat, liikelahjat ja pykologia niiden takana
- Liikelahjojen kohdentaminen eli targetointi
- Miksi kauttaaltaan painettujen brändituotteiden suosio kasvaa ja kenelle ne parhaiten sopivat?
- Sisäinen markkinointi ja tehokkaampi etätyö
- Uusasiakashankinta – korvataanko laatua määrällä?
- Tuotteet omalla logolla
- Mainoslahjat lisäävät myyntiäsi kahdella tavalla
- Miksi Piilaaksossa rakastetaan promotuotteita?
- Maailman menestyneimpiä ilmiöitä markkinoidaan oheistuotteilla
- Asiakaslahjat, liikelahjat ja psykologia niiden takana
Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?
Mitä on brändäys?
Liikelahjat ja joululahjat
rPET: Kestävä vaihtoehto muovien maailmassa
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (22)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (24)
Brändituote-info (51)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (9)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (4)
Joulu (14)
Kestävä kulutus (10)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (13)
Liikelahjat (42)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (188)
Logotuotteet (6)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myynninedistämistuotteet (1)
Myyntituotteet (6)
Neuvot ja vinkit (49)
Oheistuotteet (4)
Päivitykset (3)
Profiilituotteet (4)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (2)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (16)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (11)
VIP lahjat (4)
Yrityksen joululahjat (21)
Yrityksen kesälahjat (9)
Yritysilme (10)
Yrityslahjat (28)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)