TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Uusasiakashankinta – korvataanko laatua määrällä?

 

Jokainen yritys tarvitsee toimiakseen, ja kasvaakseen, uusia asiakkaita. Harva meistä on siitä onnekkaassa asemassa ja alalla, että uskollinen asiakaskunta on ja pysyy, sekä tuottaa jatkuvasti tarpeeksi tulosta. Uusasiakashankinta on siis aina muodissa oleva sana, mutta miten siihen pitäisi suhtautua?

Kontaktien tuottaminen jo sinällään vaati töitä. Uusia asiakkaita ja vinkkejä ei tule sisään ovesta kävelemällä, tai ainakin näin tapahtuu harvoin.

Suositukset vahvistavat brändiäsi

Tärkeimpänä johtoajatuksena kannattaa pitää suosituksia. On turhaa pistää panoksia myyntiin ja markkinointiin, jos ovesta sisään tulevien asiakkaiden tahdissa sama määrä vanhoja asiakkaita marssii aina ulos. Asiakaspalvelu ja asiakassuhteiden vaaliminen on ensiarvoista. Tyytyväiset asiakkaat kertovat palveluista muille, hyvästä tuotteesta ja palvelusta kuuleminen tutulta johtaa useimmiten myös uuteen asiakkaaseen. Vaali asiakassuhteita – uusasiakashankintaa parhaimmillaan. Näin vahvistat yrityksesi mainetta ja brändiä.

Kuinka lähestyä asiakkaita

Perinteisiä kanavia tiedottaa palveluistaan ovat tietenkin nettisivusto, sosiaalinen media, sähköpostimainonta, blogit, tapahtumamarkkinointi sekä suora- ja printtimainonta. On tärkeää tunnistaa mitkä näistä tavoista sopivat juuri omalle yritykselle – kaikkialle ei tarvitse keretä, eikä kaikkia kanavia käyttää. On turhaa jakaa resursseja laajalle ohuesti, kun tuntemalla oman toimialansa ja asiakkaansa voi keskittyä siihen missä asiakkaat ovat. Mitä heille voi tarjota ja mitä kanavaa käyttäen. Järkikin jo sanoo, että liikelahjoja tarjoava yritys voi lähestyä asiakkaita sähköpostilla, siellähän toimistoissa työskentelevät ihmiset koneen ääressä istuvat. Mutta entä maanviljelijät? Vaatekauppoja rakastavat?

Kontakteissa pitäisi keskittyä määrän sijasta laatuun. Millaiselle ryhmälle olemme myymässä, markkinoimassa? Sen sijaan että summamutikassa lähetetään markkinointikirjeitä kaikille mahdollisille tahoille, tai yritämme messuilla puhua kaikkien kanssa samaa kieltä ja raahata kymmeniä erilaisia näytteitä mukanamme, pitäisikö miettiä keitä me palvelemme?

Kun myynnissä mennään määrä edellä, tulee kompastuttua moneen helmasyntiin. Myynnille tuputetaan kontakteja joita asia ei kiinnosta pätkääkään – aikaa menee hukkaan. Sovitaan turhia asiakaskäyntejä, määrä on niin suuri että kaikkiin ei keretä ottaa yhteyttä ajoissa – todelliset ostajat jäävät huomiotta. Korvaamalla määrän laadulla päästään pitkälle.  Viisi todellista kontaktia on aina parempi kuin 20 epävarmaa  – yritetäänkö tehdä vaikutusta määrällä, vai uskalletaanko pitää huoli siitä että kontaktoitavat asiakkaat ovat ns. vaivan väärttejä? Täyttävätkö he yrityksen asettamat ”laatuvaatimukset” – he tarvitsevat tuotetta, ovat kiinnostuneita. Vaivaudu ottamaan selvää mikä yhteydenottotapa sopii heille parhaiten.

Tämä kaikki vaatii vaivaa, ja massaviestinnän sijaan targetoitu uusasiakashankinta voi tuntua työläältä. Mutta mitä jos myynti saisikin parempia kontakteja, useammista yhteydenotoista tulisi kaupat, asiakaskontakteja olisi vähemmän mutta laadultaan parempia? Ei yhtään hullumpi ajatus, tällöin energiaa riittäisi myös niiden vanhojen asiakassuhteiden vaalimiseen.

Liikelahjojen hyödyntäminen uusasiakashaninnassa

Me Talencolla olemme erikoistuneet toimittamaan työkaluja joilla saada suurin hyöty irti uusasiakashankinnan asiakaskohtaamisista, brändtuotteitä hyödyntämällä.

Lue lisää asiakaskohtaamisista messuilla

Näillä saat huomiota messuilla
Kuinka onnistut messuilla?
Hyvä ja toimiva messulahja on messuosastosi välttämätön viimeistelijä

Ekologiset mainoslahjat ovat ajankohtaisia

Kestävän kehityksen arvostuksen lisääntyessä myös liikelahjojen ja brändituotteiden on ollut pakko etsiä yhä ekologisempia ratkaisuja. Ohessa aiheesta kirjoittamiamme artikkeleita:

Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Ekologisuus ja eettisyys yritysmaailman megatrendinä
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Ovatko ekologiset liikelahjat voimistuva trendi?





väliviiva