TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Noudata etikettiä ja vältä virheet liikelahjojen antamisessa

 

Liikelahjojen antamisesta voi tulla painajaismainen kokemus, jos ei tunne niihin liittyvää etikettiä. Olet saattanut hankkia liian kalliin liikelahjalahjan tai lahjan, joka ei ole vastaanottajan tahdonmukainen, ja koko homma muuttuu kiusalliseksi. Niinpä ennen seuraavaa lahjakierrosta asiakkaillesi tai työntekijöillesi kannattaa lukea tästä muutama vinkki.

Aina kun mahdollista, tee lahjoista persoonallisia

On mukavaa, jos pystyy tekemään lahjoista jokaisen saajan näköisiä. Näin lahjan saaja ajattelee sinun arvostavan heitä. Niinpä personoidun lahjaesineen merkitsee enemmän kuin symbolinen tai yleinen yrityksen mainoslahja. Jos lahjansaajia (asiakkaita ja/tai työntekijöitä) on yksinkertaisesti liikaa personointii, pyri löytämään lahjaksi jotain uutta tai hyödyllistä. Esimerkiksi tällä hetkellä suosittu, vielä varsin uusi, tuote on Power Bankit ja muut varavirtalähteet mobiililaitteisiin.  Niille on höytykäyttöä lähes jokaisella.

Ole tarkka etiketin kanssa

Olemme nykyään tekemisissä sekä yksityisesti että yrityselämässä monikulttuurisessa ympäristössä. Ei ole enää itsestään selvyys, että kaikki asiakkaat tai työntekijät viettävät esimerkiksi joulua tai pääsiäistä. Tällaisessa tilanteessa joululahjalla  muistaminen saattaa muuttua kiusallisemmaksi kuin uskoisikaan. Saattaa jopa olla turvallisinta muuttaa perinteinen joululahja sesonkilahjaksi tai vuoden vaihtumiseen sijoittuvaksi (vaikkei vuodevaihdekaan ole kaikkialla maailmassa sama).

Ole varovainen lahjojen kierrättämisessä (regift)

Joillain on käytäntönä laittaa saamansa liikelahjat, mikäli mahdollista, edelleen lahjoina jollekulle muulle. Tämä ei ole mitenkään suositeltava käytäntö, mutta esimerkiksi pari vuotta vanhan amerikkalaisen tutkimuksen mukaan peräti 32 % amerikkalaisista harrasti lomakauden liikelahjojen edelleen lahjoittamista.

Jos edelleen lahjoittaa saamiaan liikelahjoja, keskeistä on miettiä ja varmistaa, ettei loukkaa ketään. Tapahan voi loukata sekä kierrätetyn liikelahjan saajaa että sitä tahoa, joka liikelahjan on alun perin antanut. Pahimmassa tapauksessa, jos huono tuuri käy, onnistuu loukkaamaan molempia tahoja. Pahinta tietysti on antaa liike- tai mainoslahja eteenpäin tilanteessa, jossa alkuperäinen liikelahjan antaja on läsnä!

Huomio kaikki, jos mahdollista

Tärkeintä liikelahjojen antamisessa on muistaa kaikkia. Tämän vuoden pienasiakas saattaa olla ensi vuoden avainasiakas. Myös työntekijöille muistettaessa on syytä antaa henkilöstölahja kaikille. Työntekijät varmasti keskustelevat keskenään saamista lahjoista (samoin erityisesti saman alan asiakkaat keskustelevat keskenään). Ystävällinen ele voi muuttua negatiiviseksi, jos joku tai jotkut tuntevat itsensä väheksytyiksi tai kokonaan unohdetuksi. Tätä et varmasti halua.

Vahingossa tapahtuvan unohduksen voit välttää, kun listaat henkilöt ja tahot, joille annat lahjan. (Ks. aikaisempi blogiteksti)

Lue myös:
Liikelahjojen antaminen – mitä, kenelle ja milloin?
Liikelahjat kansainvälisessä liiketoiminnassa
Liikelahjat ja yrityslahjat Kiinassa
Omalla logolla

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Liikelahjat logolla
Mainoslahjat
Henkilöstölahja





väliviiva