Ovatko ekologiset liikelahjat voimistuva trendi?
Talenco on tarjonnut asiakkailleen omalla logolla tai painatuksella varustettuja, eli brändättyjä ekologisia liikelahjoja ja yrityslahjoja jo lähes kymmenen vuoden ajan. Olemme ajatelleet että ekologisten vaihtoehtojen tarjoaminen on hyvää liikelahja-palvelua ja kaikin puolin järkevää liiketoimintaa koska tokihan asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisemmista mainostuotteista. Ja tietenkin olemme oman itsemmekin takia halunneet asemoitua ekologisten mainos- ja liikelahjojen tarjoajaksi.
Olimme väärässä
Olemme olleet väärässä. Kysyntä on ollut mitättömän pientä. Kun ekologisen liikelahja-vaihtoehdon hinta on ollut noin 2-3 kertaa korkeampi kuin vastaavan perinteisistä materiaaleista valmistetun liikelahjan, on seurauksena ollut se minkä olisi itsekin voinut päätellä, jos olisi hiukan miettinyt, nimittäin että ketään ei kiinnosta.
Joku saattaa ajatella että jos avaimenperä maksaa 2,50 eur sen sijaan että maksaisi sen 1,00 eur, niin onko tuo nyt niin iso summa? On se. Kyseessä nimittäin ei ole 1,50 eur lisämaksu vaan 1500 eur, koska niitä avaimenperiä ostetaan paljon.
Nyt tilanne on muuttunut
Näin siis on ollut melkein tähän päivään asti. Mutta nyt tilanne on muuttunut. Ilmastonmuutoksesta puhuminen on arkipäivää ja alkaa vaikuttaa siltä kuin yleinen mielipide olisi päässyt muutosvastarinnan yli ja hyväksynyt sen että jotain todellakin tarttis tehrä.
Optimistisimmat jopa puhuvat siitä että olemme astuneet, tai vähintäänkin astumassa, kestävän kehityksen aikakaudelle.
Teknologian nopea kehitys mahdollistaa ekologiset liikelahjat
Kun tähän vielä lisätään että teknologian yleinen nopea kehitys on mahdollistanut ekologisten tuotteiden tuottamisen kustannustehokkaasti, on lopputuloksena ollut ekologisten liikehjojen, mainoslahjojen ja yrityslahjojen räjähdyksenomainen tarjonnan kasvu. Kierrätyspuuvillasta, kierrätysmuovista, eli RPET materiaalista valimsiettujen tuotteiden tarjonta on kasvanut harppauksin. Ja kas, nyt ekologisten logotuotteiden hinnat ovatkin jo täysin kilpailukykyisiä. Kun palettiin vielä lisätään että ekologisesti tuotetut lahjatuotteet ovat imagoltaan trendikkäämpiä ja muotoilultaan usein muodikkaampia, lienee selvä että liikelahjat ja brändituotteet ovat saaneet uuden suunnan tällä kestävän kehityksen aikakaudella.
Ekologiset liikelahjat ovat voimistruva trendi
Eli vastauksena otsikossa esitettyyn kysymykseen, kyllä – ekologiset kestävän kehityksen mukaiset liikelahjat ja yrityslahjat ovat vahvistuva trendi. Ja koska näin on, eteenpäin katsovan yrityksen olisi tärkeää huomioida se, erityisesti kun vuoden tärkein lahja-sesonki on ovella, ja yritykset tekevät päätöksiä joululahjoista niin henkilöstolle, kuin asiakkaille ja muille sidosryhmille.
Mitä kestävän kehityksen periaatteet voi huomioida ja mitä ne pitävät sisällään?
Lähtökohta on se että kestävä kehitys pyrkii tyydyttämään nykyisten tarpeiden lisäksi myös tulevien sukupolvien tarpeet. Tällä viitataan ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja taloudelliseen kestävyyteen.
Yritysten olisi tärkeä ottaa ekologiset näkökulmat huomioon liikelahjoissa ja brändituotteissa koska liikelahjat ja brändituotteet ovat osa yritysten markkinointistrategiaa ja asiakassuhteiden hoitoa.
Yritykset jotka omaksuvat kestävän kehityksen periaatteet, esimerkiksi yrityksen joululahjan valinnassa, vastaavat asiakkaiden kasvavaan ympäristötietoisuuteen ja erottuvat positiivisesti asiakkaidensa ja sidosryhmiensä silmissä. Näin brändin arvo ja arvostus kasvavat.
Kiinnitä huomiota seuraaviin valitessasi ekologista liikelahjaa
Onko tuotteessa käytetty ekologisia materiaaleja? Ekologiset materiaalit, kuten kierrätetty muovi RPET ja orgaaninen puuvilla, ovat korvanneet perinteiset vaihtoehdot monissa liikelahjoissa ja brändituotteissa, esimerkiksi mainoskynissä.
Onko tuote kierrätettävä ja uudelleenkäytettävä? Yhä useammat yritykset panostavat tuotteisiin, jotka voidaan kierrättää tai uudelleenkäyttää pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi juomapullot ja kangaskassit ovat uudelleenkäytettäviä tuotteita jotka lisäksi voidaan valmistaa kierrätysmateriaalista (tutustu ekologisiin juomapulloihin tai ekologisiin kangaskasseihin).
Ovatko pakkausratkaisut ympäristöystävällisiä? Vähemmän pakkausmateriaalia ja kierrätettäviä pakkausratkaisuja käytetään yhä enemmän, mikä vähentää jätteen määrää.
Ovatko tuotantoprosessit eettisiä? Eettisillä tuotantoprosesseilla viitataan esimerkiksi oikeudenmukaisiin työolosuhteisiin ja läpinäkyviin valmistusketjuihin.
Lue lisää kestävästä kehityksestä ja yrityslahjoista
rPET: Kestävä vaihtoehto muovien maailmassa
Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Ekologisuus ja eettisyys yritysmaailman megatrendinä
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Asiakaslahjat, liikelahjat ja psykologia niiden takana
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Linkkejä liike- ja mainoslahjoihin
– Liikelahjat omalla logolla
– Yrityslahjat omalla logolla
– Mainoslahjat omalla logolla
– Yritystekstiilit omalla logolla
– Mainosvaatteet omalla logolla
– Mainostuotteet omalla logolla
Selaa kuvastoa
Chili Concept – design and sustainability
Mikä on parkatakki?
Mikä on brändi?
Mikä kylmäreppu tai kylmälaukku on, kuinka se toimii ja mihin sitä käytetään?
Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (23)
Brändäys (26)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (52)
Brändituote-palvelut (9)
Edustuslahjat (1)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (9)
Giveaway-tuotteet (13)
Henkilöstölahjat (18)
Jakolahjat (5)
Jakotuotteet (1)
Joulu (14)
Kestävä kulutus (10)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (13)
Liikelahjat (43)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (192)
Logotuotteet (6)
Mainoslahjat (32)
Messulahjat (14)
Messut (9)
Myynninedistämistuotteet (2)
Myyntituotteet (6)
Neuvot ja vinkit (50)
Oheistuotteet (5)
Päivitykset (3)
Profiilituotteet (5)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (2)
Promotuotteet (8)
Sitouttaminen (16)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (12)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (4)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (11)
VIP lahjat (5)
Yrityksen joululahjat (22)
Yrityksen kesälahjat (10)
Yritysilme (11)
Yrityslahjat (29)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)
