Mitä ovat PMS-värit? Kaikki mitä haluat tietää PMS-väreistä ja Pantone-värikartasta
Pantone-värijärjestelmä (PMS – Pantone Matching System) on laajasti käytetty spottiväristandardi. PMS-värit ovat kompakteja värejä jotka on tarkkaan määritelty Pantone Inc.:n kehittämässä värikartassa. Pantone-värikartan avulla yritykset voivat varmistaa brändinsä yhdenmukaisen värimaailman kaikissa tilanteissa, kaikissa kanavissa ja kaikilla markkinoilla. Pantone-värijärjestelmään kuuluva väripaletti sisälsi vuonna 2019 yli 2100 valmiiksi sekoitettua väriä.Jokaisella värillä on oma koodinsa jota kutsutaan PMS-koodiksi.
PMS-värikoodit
PMS-värikoodit ovat uniikkeja koodeja jotka määrittelevät tarkasti kunkin PMS-värin. Käyttämällä PMS-värikoodeja yritykset voivat varmistaa, että heidän brändivärinsä toistuvat tarkasti eri materiaaleissa ja tuotannoissa. Yhdenmukainen värimaailma vahvistaa brändin visuaalista identiteettiä ja tunnistettavuutta.
Milloin PMS värejä kannattaa käyttää?
PMS-värien käytetään erityisesti tilanteissa, joissa tarkasti oikea värisävy on ehdoton edellytys. Esimerkiksi yrityksen logon tai brändin tunnusvärin tulisi näkyä yhdenmukaisesti kaikissa markkinointimateriaaleissa. PMS-värit tarjoavat luotettavan tavan varmistaa, että värit näyttävät samanlaisilta eri medioissa ja materiaaleissa. PMS-värien käyttö ovat hyvä ratkaisu, kun kuvioon kuuluu yhdestä neljään väriä.
PMS-värien läyttö logossa ja brändäyksessä
Logon ja brändin visuaalisen ilmeen rakentaminen on keskeinen osa yrityksen brändiidentiteetin ja bräbdimielikuvan luomista ja brändin tunnistettavuuden vahvistamista. PMS-värit tarjoavat tehokkaan tavan varmistaa, että brändin värit näkyvät yhdenmukaisesti kaikissa brändin materiaaleissa, kuten verkkosivuilla, painotuotteissa, tuotepakkauksissa, brändituotteissa, liikelahjoissa ja yritystekstiileissä. PMS-värien käyttö logossa ja brändäyksessä auttaa välttämään värien vääristymiä eri painotuotantoprosesseissa, mikä edistää brändin ammattimaista ja luotettavaa ilmettä. Vahva, ammattimainen ja yhdenmukainen visuaalinen ilme auttaa brändiä erottumaan kilpailijoistaan.
PMS-värien merkitys graafisessa suunnittelussa
Graafisessa suunnittelussa PMS-väreillä on keskeinen rooli värien tarkan määrittelyn ja toistettavuuden varmistamisessa eri materiaaleissa. Niitä käytetään usein brändin visuaalisen ilmeen rakentamisessa ja markkinointimateriaalien suunnittelussa varmistaen, että brändin värit näkyvät yhtenäisesti kaikissa tuotannoissa. PMS-värejä hyödynnetään erityisesti tilanteissa, joissa tarvitaan tarkkaa värientoistoa ja konsistenssia, kuten logoissa, yritysilmeen materiaaleissa ja korkealaatuisissa painotuotteissa. Graafiset suunnittelijat voivat käyttää PMS-värejä tehokkaasti luomaan visuaalisesti vaikuttavia ja yhtenäisiä brändimateriaaleja, jotka erottuvat kilpailijoista ja tukevat yrityksen viestintätavoitteita.
PMS-värit osana yrityksen graafista ohjeistusta
PMS-värien hallinta on keskeinen osa brändin visuaalisen ilmeen johdoinmukaista ylläpitoa eri markkinointimateriaaleissa ja -kanavissa. Yritysten tulisi luoda selkeät graafiset ohjeistukset ja käytännöt joissa käytettävät värisävyt määritellään PMS-värijärjestelmän mukaisesti. Kun sallitut graafiset elementit ja värien tarkat määrittelyt on dokumentoitu, voidaan tiedot jakaa sidostymille jotka niitä tarvitsevat, kuten graafisille suunnittelijoille, painotaloille ja valmistajille. Hyvä graafinen ohjeistus ja sen määrätietoinen seuraaminen auttaa varmistamaan brändin visuaalisen yhtenäisyyden ja ammattimaisuuden kaikissa markkinointimateriaaleissa ja edistää siten yrityksen brändin tunnettavuutta ja luotettavuutta markkinoilla.
Tarvitsetko apua Pantone-värien käyttämisessä? Ota huoleti yhteyttä jos jokin asia mietityttää. Apu on lähellä, me autamme mielellämme.
LUE LISÄÄ
Brändäystietoutta
Brändäyksessä värillä on väliä
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Toimiston brändäys edullisesti
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?
Väriavaruus painotöissä, CMYK tai RGB?
Brändäyksen tärkeys
Artikkelelita brändituotteista ja kestävästä kehityksestä
Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Ekologisuus ja eettisyys yritysmaailman megatrendinä
Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Ovatko ekologiset liikelahjat voimistuva trendi?
Aiheeseen liittyviä tuotteita
– Brändituotteet
– Yrityslahjat
– Mainoslahjat
– Liikelahjat
– Mainostekstiilit
– Yritysvaatteet
Mainoslahjaksi jaettu heijastin tekee koulumatkasta turvallisemman
Kynät ja toimisto -kategorian tuoteryhmiä on päivitetty
Päivityksiä Kassit ja laukut kategorian tuoteryhmiin
Päivityksiä Vapaa-ajan tuotteet kategorian tuoteryhmissä
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (24)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (13)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (42)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (184)
Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (32)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Päivitykset (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (16)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)