Kannattaako pienen yrityksen osallistua messuille näytteilleasettajana?
Monessa yrityksessä tehdään harkintaa messuille osallistumisesta. Se onkin tarkan harkinnan paikka. Mitä hyötyjä voit saada ja mitä riskejä mahdollisesti otat päättäessäsi esitellä tuotteesi tai palvelusi alasi messuilla. Tässä lyhyt kooste hyödyistä ja haitoista.
Hyödyt
Messut on yleensä suunnattu jollekin tietylle alalle, ja niille ihmisille, jotka ovat mukana sektorilla tai kiinnostuneita siitä. Näytteilleasettajalla on siis upea mahdollisuus markkinoida tuotteitaan oikealle kohderyhmälle ja kasvattaa branditietoisuutta.
Näyttelyt ovat mahdollisesti avoimia myös suurelle ja joskus monimuotoiselle yleisölle. Eli targetoidun kohderyhmän lisäksi yrityksellä on mahdollisuus mainostaa tuotteitaan myös laajemmallle kohderyhmälle.
Yrityksen tuotteista riippuen messuilla voi tehdä myös tuote- ja markkinatestausta, ja tunnustella mielipidettä ja mahdollista vastaanottoa uutuustuotteille. Ja huom! Kannattaa suunnitella jonkinlainen kysely tai arvonta, jonka avulla vaivihkaisesti saa kerättyä yhteystietoja potentiaalisiin nykyisiin ja tuleviin asiakkaisiin.
Riskit
On tärkeää varmistaa, että tietää mitä tekee: kuinka messuille tulee valmistautua, ja mitä resursseja tapahtuma vaatii.
Huomiotava on ainakin:
– messut vaativat vähintään päivän ja luultavasti enemmän vähintään yhden henkilön läsnäoloa
– messuille matkustaminen (vieraalla paikkakunnalla majoittuminen) voi olla kallistakin
– näyttelytila messuilla on useimmiten varsin kallista – kuluja kannattaa jakaa mahdollisten tavaran- tai materiaalien toimittajien kanssa
– kilpailu on kovaa, ei voi lähteä kevyellä varustuksella kaikkien alan toimijoiden – kilpailijoiden – keskelle
On tietysti selvää, että pitää mennä juuri oikeille messuille. Väärälle yleisölle näyttäminen tarkoittaa sitä, että messuille osallistumisesta aiheutuvat kustannukset ylittävät saamasi suorat ja epäsuorat hyödyt.
Messuilla käyminen kannattaa
– jos yrityksellä on varaa osallistumis-, näyttely- ja muiden vastaavien kustannusten kattamiseen
– jos on ainakin yritetty selvittää, kuinka monta liidiä tai asiakasta tapahtumassa täytyy hankkia, jotta investointi kannattaa
– jos yritys tuntee etukäteen messut, joille harkitsee omaa osastoa, ja on vakuuttunut, että tapahtumaan osallistuu riittävä määrä potentiaalisia kontakteja
– jos on opeteltu tärkeimmät tavat kiinnittää ihmisten huomio
– jos on riittävä esitemateriaali omista tuotteista tai palveluista
Teksti Aki Hyödynmaa
Lue lisää:
Näillä saat huomiota messuilla
Kuinka onnistut messuilla?
Kuinka selviät messuista hengissä ja hyvinvoivana
Hyvä ja toimiva messulahja on messuosastosi välttämätön viimeistelijä
Tuotteet omalla logolla
Mainoslahjat lisäävät myyntiäsi kahdella tavalla
Aiheeseen liittyviä tuotteita:
– Mainoslahjat yrityksen logolla
– Messulahjat
– Liikelahjat
– Mainoskassi painatuksella
– Stressilelut logolla
– Kaulanauhat
– Huulirasvat logolla
– Latauskaapelit logolla
– Yritystekstiilit
– Mainoskarkit
– Mainoskynät logolla
– Heijastimet painatuksella
– Kangaskassit yrityksen painatuksella
– Mainoskassit yrityksen painatuksella
– Vesipullo logolla
– Työkalut logolla
– Muistilaput logolla
– Huulirasva painatuksella
– Käsidesit ja muu suojaus
– Juomapullo logolla
– Suolaiset pikkupurtavat omalla logolla
– Patukat omalla logollla
– Yritysvaatteet logolla
– Tuubihuivit logolla
– Reput omalla logolla
– Muistikirjat omalla logolla
– Kynät logolla
– Powerbank varavirtalähteet
Rammstein-kohu vaikuttaa jopa oheistuotemyyntiin – mistä on kyse?
Mitä yritys voi oppia brändinrakentamisesta Madonnalta?
Steve Jobs - myös henkilöbrändäyksen esikuva
Pikeepaidan käyttökohteet
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (7)
Asiakaslahjat (18)
Brändäys (18)
Brändituote-historiaa (22)
Brändituote-info (37)
Brändituote-palvelut (5)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Fanituotteet (6)
Giveaway-tuotteet (9)
Henkilöstölahjat (14)
Jakolahjat (3)
Kestävä kulutus (7)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (8)
Liikelahja-Ideoita (5)
Liikelahjat (38)
Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (28)
Messulahjat (11)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (39)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (14)
Sosiaalinen media (1)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (4)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (12)
Tuotetietoutta (9)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (7)
Vaalit (2)
Varainahankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (7)
VIP lahjat (3)
Yleinen (159)
Yrityksen joululahjat (11)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (4)
Yrityslahjat (28)
yritystekstiilit (11)
Yritysten kilpailu (1)
