TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Maailma muuttuu, pysytkö perässä?

 

Liikelahja-ala on murroksessa. Markkinoinnin osaaminen yrityksissä kasvaa valtavalla vauhdilla. Alan huikean nopea kansainvälistyminen on nostanut kaikkien toimijoiden rimaa. Netin käytön lisääntyminen ja uusien nettipalveluiden ilmaantuminen on vaikuttanut dramaattisesti myös liikelahja-alaan. 

Vastaanottajien asenteet muuttuvat. Takavuosien lähtökohta, että liikelahjojen vastaanottaja ilahtuu mistä tahansa ilmaisista tuotteista, on historiaa. Harva haluaa kulkea ympärinsä yrityksen mainostauluna jos tunnesidettä tuotemerkkiin ei ole. Vastaanottaja odottaa saavansa liikelahjoista yhä suurempaa hyötyä itselleen.

Markkinoinnin päättäjät ovat reagoineet tilanteeseen asettamalla selkeitä tavoitteita liikelahja-panostuksille.

Liikelahjan on vaikutettava sidosryhmiin tunnetasolla. Oli liikelahja iso tai pieni, avaimenperä tai taidelasi-maljakko, on sen saatava lahjan vastaanottaja ilahtumaan. Arvokkaamman liikela jan vaikutuksen tulee olla pitkävaikutteinen. Mitä edullisempi liikelahja sitä selkeämmin se toimii mainosmediana. Sekä arvokkaampien että edullisempien liikelahjojen on vahvistettava yrityksen visuaalista identiteettiä ja brändiä.

Jotta tavoitteet toteutuisivat on suunnitteluun pakko panostaa entistä enemmän. Hyvin suunniteltu liikelahja, vaikka huulipuikko, voi ilahduttaa vastaaottajaansa tyylikkyydellään ja samalla antaa käyttäjälleen ”käyttöhyödyn”. Käyttäjä hyväksyy vahvasti brändätyn tuotteen koska se kuuluu asian luoteeseen. Mikäli brändäys on kömpelö menettää koko tuote kiinostavuutensa ja markkinoijan panostus valuu hukkaan.

Jos huulipuikon suunnittelussa on onnistuttu ja käyttäjän hyväksyntä on saavutettu, on lopputuloksena mainosmedia joka tukee yrityksen brändiä ja luo positiivisia assosiaatioita hyvinkin pitkän aikaa. Olennaista on ylittää vastaanottajan odotukset.

Tällä hetkellä suosittuja ovat tuotteet joiden avulla yrityksen visuaalista identiteettiä voidaan vahvistaa digipainatuksilla. Kun aikaisemmin moniväripainatukset ovat lähinnä olleet kansainvälisten suuryritysten herkkua niiden edellyttämien valtavien painosmäärien takia, on digitaalitekniikka mahdollistanut sen että pienempikin yritys pystyy nyt hyödyntämään huolellisesti brändättyjä liikelahjoja ilman suuria kustannuksia.

Hyvä esimerkki on mikrokuituliina, tässä vaiheessa voidaan jo puhua modernista klassikosta liikelahjana.  Mikrokuituliinaan voi painaa valtavan hienon ja suuren painatuksen vaikka valokuvana, on hintatasoltaan hyvinkin edullinen (1-2 euroa), kaikkien tarvitsema. Ja mikä parasta ei haittaa vaikka käyttäjällä on entuudestaan jo useampi, uudelle löytyy aina käyttöä.

Trendi on kohtii korkeampaa vaatimustasoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kalliimpia tuotteita harvemmille vaan sitä että panostuksilta vaaditaan parempaa tehoa ja parempaa suunnittelua. Miksi antaa lahjaa joka lähinnä ilahduttaa vastaanottajaa, jos pienellä vaivalla ja samaan hintaan voisi antaa lahja joka ilahduttaa vastaanottajaa JA tukee yrityksen visuaalista identiteettiä?

Osaaminen kasvaa, vaatimukset kasvavat. Lahjojen pitää puhutella vastaanottajaa, saada aikaan mielihyvää ja samalla tukea antajan yrityskuvaa ja identiteettiä. Kyseessä ei ole ensisijaisesti hyväntekeväisyys tai edes ystävällisyys, vaan markkinointitoimenpide jonka tehtävä on olla osa yrityksen markkinointistrategiaa.

Ota asia kanssamme puheeksi, autamme mielellämme.

Lue myös:
Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
Ekologisuus ja eettisyys yritysmaailman megatrendinä
Liikelahja- ja logotuotetrendit 2019

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Liikelahjat
MIkrokuituliinat eli puhdistusliinat omalla painatuksella





väliviiva