Trendit 2013, osa 2: Markkinointi
Tämä on kaksiosaisen, vuottaa 2013 koskevan, trendikatsauksen jälkimmäinen osa. Aikaisempi osa käsittelee brändituotteita.
Vuosi on lähtenyt käyntiin vauhdikkaasti, ja tulevan vuoden suunnitelmat ovat jo pitkällä. Osana hyvää liiketoimintaa on tunnetusti miettiä myös B2B- ja B2C-markkinointia, ja kuinka hoitaa kontakteja myös muihin yrityksiin. Alan trendeihin ja julkaisuihin tutustuttuani kirjasin itselleni ylös vuoden 2013 kultaiset säännöt, jotka haluan jakaa tässä myös teille. Näihin uskomme, vaikka toki on myös osoittautunut että välillä olemme olleet väärässä.
Keskity myös ei-sähköiseen
Kun media ja viestintä siirtyvät entistä enemmän verkkoon, on hyvä ottaa joskus askel taaksepäin ja heittäytyä retroksi. Henkilökohtainen ote on entistä harvinaisempaa, ja nousee näin esiin digitaalisesta metelistä positiivisena asiana. Kuinka moni meistä saa enää henkilökohtaista postia, kirjekuoren tai paketin muodossa? Pieni vaivannäkö ja persoonallisuus tekevät todellisen vaikutuksen, ja tuovat lähettäjän esiin positiivisella tavalla – ilman suuria investointeja.
Kerro se kuvin
Markkinointi on suurelta osin numeroita, kiillotettuja yrityskuvia kauniiden sanojen ja missioiden saattelemina. Olisiko mahdollista kertoa yrityksestä valokuvin, asiakkaiden kautta, jakamalla näiden ottamia kuvia ja palautteita tuotteista? Varsinaisesta markkinoinnista ja suunnan määräämisestä ei tarvitse luopua, mutta useat eri kuvapalvelut kuten Pinterest ja Instagram antavat mahdollisuuden myös täysin erilaiseen ja luovaan, asiakkaista lähtöisin olevaan markkinointiin. Tuloksena voi olla jotain tuoretta ja aitoa, jossa välittyy hyvän tuotteen ja yrityksen parhaat puolet ilman markkinajargonia.
Mobiilin pitää toimia
Jos yrityksen internet-sivut eivät toimi kunnollisesti mobiilissa, on aika ryhtyä miettimään toimenpiteitä. Kun yhä useampi kumppani ja asiakas käyttää tabletteja ja älypuhelimia, on aika tarkistaa miltä omat sivut näyttävät mobiilina. Yhä suurempi osa asiakkaista etsii itselleen sopivaa sisältöä, oli se sitten artikkeli, tuote tai palvelu, muualla kuin tietokoneen ääressä istuen. Tarjonnan pitäisi olla paikallista, räätälöityä ja helposti löydettävissä.
Pieniä tarinoita
Yrityksen tuote tai palvelu voi soveltua monelle erilaiselle asiakkaalle. Haluaako joku ekologista tuotetta, joten ostopäätös nojautuu puhtaasti siihen? Entä laatua arvostava asiakas? Jos yksi ja sama tuote täyttää useamman asiakasryhmän kriteerit, on hyvä kertoa se myös erikseen näille ryhmille. Nykyisessä informaatiotulvassa pienet tarinat, esiinnostot, ovat kullanarvoisia. Tämäntyylinen tarinankerronta antaa yritykselle mahdollisuuden esitellä mikrotarinoilla useita puolia itsestään, rehellisesti ja avoimesti. Yhden viestin yritykset eivät välttämättä pärjää, asiakas tietää mitä hän haluaa – anna hänelle mahdollisuus löytää se tarjoamalla aidosti hyviä ratkaisuja pienemmissä informaatiopaketeissa.
Näin alkuvuodesta onkin hyvä tarkastella omia toimintatapojaan, rutiineja joilla asiakkaita ja yhteistyökumppaneita lähestytään. Toivottavasti jokin myös ylös listaamistani keinoista voi auttaa ehkä juuri sinua myös oman yrityksesi kanssa.
Vilkaisu eteenpäin ja taaksepäin
Päivitys vuodelta 2025: Näin näimme liikelahja– ja mainoslahja-tuotteiden trendit ennen ja jälkeen eli vuosina 2010 ja 2019. Hauskaa virkistää muistia kuinka asioita silloin katsottiin.
Ja kuten silloin yli 10 vuotta sitten, saat edelleen kaikki markkinoinnin tarvitsemat työkalut, eli mainoslahjat ja liikelahjat, Talencolta.
Muita artikkeleita myynnistä ja markkinoinnista
Liikelahjat ja mainoslahjat ovat ennen kaikkea yritysten käyttämiä brändäys-työkaluja. Niiden avulla luodaan ja vahvistetaan sidosryhmien mielikuvaa yrityksen brändistä ja identiteetistä. Luodaan lojaalisuutta ja saadaan huomiota. Parhaassa tapauksessa liikelahjoista ja brändituotteista tulee itsessään haluttavia. Esimerkiksi ikonisella Harley-Davidsson brändillä varustettuja vaatteita myydään vuosittain noin 60 milj USD arvosta.
Tässä kokoelma aiempia blogeja joissa markkinoinnin, brändäyksen ja liikelahjojen suhdetta on käsitelty eri näkökulmista:
- Yhteenkuuluvuutta mainostekstiileillä ja brändivaatteilla
- Miksi asiakkaan sitouttaminen tunnetasolla on tärkeää yritykselle?
- Miksi henkilökunnan sitouttaminen on tärkeää?
- Asiakaslahjat, liikelahjat ja pykologia niiden takana
- Liikelahjojen kohdentaminen eli targetointi
- Miksi kauttaaltaan painettujen brändituotteiden suosio kasvaa ja kenelle ne parhaiten sopivat?
- Sisäinen markkinointi ja tehokkaampi etätyö
- Haptinen palaute – koskettavaa markkinointia
- Uusasiakashankinta – korvataanko laatua määrällä?
- Tuotteet omalla logolla
- Mainoslahjat lisäävät myyntiäsi kahdella tavalla
- Miksi Piilaaksossa rakastetaan promotuotteita?
- Maailman menestyneimpiä ilmiöitä markkinoidaan oheistuotteilla
- Asiakaslahjat, liikelahjat ja psykologia niiden takana
Tuoreempia trendejä
Tätä päivitystä kirjoitettaessa talvella 2025 on selvää että kestävä kehitys, hiilijalanjäli ja fossiilisten energian säästäminen on kaikkien yritysten huoneaihe. Yhä harvemmalla yrityksellä on yksinkertaisesti varaa olla profiloitumatta vastuullisena toimijana. Siksi RPET materiaalit, kierrätys ja ekologiset liikelahjat ylipäätään, ovatkin saavuttaneet niin vahvan aseman myös logolla varustettujen lahjojen ja muiden mainosmateriaalien parissa.
Ohessa tuoreempia kirjoituksiamme aiheesta:
- Reppujen materiaalit menossa vastuullisempaan suuntaan
- Miten kestävää kulutusta voi edistää brändimarkkinoinnissa?
- Taistelu muoviroskaa vastaan kiihtyy
- Mitä järkeä tavarantoimittajan on varata oikeus yli- tai alitoimituksiin?
Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?
Mitä on brändäys?
Liikelahjat ja joululahjat
rPET: Kestävä vaihtoehto muovien maailmassa
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (22)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (24)
Brändituote-info (51)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (9)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (4)
Joulu (14)
Kestävä kulutus (10)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (13)
Liikelahjat (42)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (188)
Logotuotteet (6)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myynninedistämistuotteet (1)
Myyntituotteet (6)
Neuvot ja vinkit (49)
Oheistuotteet (4)
Päivitykset (3)
Profiilituotteet (4)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (2)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (16)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (11)
VIP lahjat (4)
Yrityksen joululahjat (21)
Yrityksen kesälahjat (9)
Yritysilme (10)
Yrityslahjat (28)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)