TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Paljonko liikelahjoihin kannattaa varata rahaa?

 

On varmasti aina mukavaa antaa lahjoja ihmisille, jotka ovat tavalla tai toisella auttaneet yrityksesi menestymistä. Siitä yksinkertaisesti tulee hyvälle tuulelle, kun antaa jotain asiakkaille, työntekijöille tai palveluntuottajille (ks. blogi: Liikelahjojen antaminen – mitä, kenelle ja milloin?) . Mutta pysytäänpä realiteeteissa: iso kysymys on, paljonko liikelahjoihin kannattaa käyttää rahaa?

Kysymykseen vastaaminen on helpompaa, jos sen paloittelee kolmeen osaan:
* Paljonko liike- ja mainoslahjoihin on budjetoitu rahaa?
* Paljonko lahjoilla on vastaanottajia?
* Keitä liikelahjalistalla on ja mikä on heidän yhteytensä liiketoimintaasi?

Liikelahjabudjetti

Ensinnäkin on tärkeätä, että asia on ylipäätään mietitty ja budjetoitu. Jos ajattelet, että asiakkaille, työntekijöille ja palveluntarjoajille ei kannata antaa mitään, that´s it. Älä varaa rahaa, äläkä anna mitään. Mutta muista, että tämä huomataan vähintään yhtä varmasti kuin se, että annat lahjoja.

Toisaalta, vaikka olisit Suomen anteliain yrittäjä, sinunkin liiketoimintasi pitää olla budjetoitua myös liikelahjojen osalta.

Budjetin voi rakentaa esimerkiksi saajakategorioiden mukaan:
500 € työntekijöille
800 € palveluntuottajille
1200 € asiakkaille tai asiakkuuksille; messulahjoina, isojen liiketoimien päätteeksi jne.

Yllä olevat luvut ovat sitten ihan varmasti vain esimerkki, eivätkö minkään alan keskiarvo. Ennemminkin lukujen on tarkoitus saada sinut miettimään, mihin sinulla on varaa, mitä voit tarjota. Budjetti antaa puitteet lahjalistan rakentamiselle. Sen kanssa toimiessasi on vähemmän todennäköistä että innostut tuhlaamaan liikaa.

Liikelahjabudjettia laatiessasi mieti kuinka paljon voit käyttää kaikkiin lahjoihin. Tilanteiden muuttuessa voit fiksata sitä tai tehdä kokonaan uuden. Tärkeintä on, että sinulla on sellainen budjetti, ja että se on jaettu saajakategorioiden mukaan.

Listaa lahjojen vastaanottajat

Ensimmäiseksi kannattaa arvioida vastaanottajien määrä eri saajakategorioiden mukaan. Määrä riippuu tietysti liiketoimintasi tyypistä: jälleenmyyjäbisneksessä et voi antaa lahjaa jokaiselle asiakkaalle. Silloin kannattaa lahjojen sijaan harkita esimerkiksi jonkinlaista asiakaspäivää tai -päiviä, jolloin tuotteet ovat erikoisalennuksessa, ja liikkeessä on jaossa mainosmakeisia, mainoskyniä tai vastaavia pienen kappalehinnan jakotavaraa mahdollisimman monille asiakkaille.

Seuraavaksi listaa jokainen henkilö, jolle olet aikeissa antaa lahjan. Ja tämä on tärkeää: kirjoita jokaisen saajan nimi ylös!

Näin toimimalla ensinnäkin on vähemmän todennäköistä, että unohdat saajien joukosta jonkun. Esimerkiksi yhden työntekijän jääminen ilman lahjaa voi aiheuttaa todella voimakasta kaunaa. Siinä ei auta selittely unohtamisesta – päinvastoin, sellainen selitys luultavasti vain pahentaisi tilannetta. Säästyt myös viime hetken stressiltä, kun voit aina tarkistaa, ettei joku tärkeä asiakas tai asiakkuus puutu listaltasi. Toki on olemassa tuotteita joita on suorastaan hyödyllistä saada samaa tuotetta uudestaan, esimerkiksi jos kaapista löytyy useampi pyyhe yrityksen logolla, tyylikkäästi toteutettuna, niin se saattaa olla hyvinkin tervetullutta.

Toiseksi, listaamalla kirjaimellisesti voit olla tarkempi. Esimerkiksi, jos kysymyksessä on yritysasiakas, voit antaa tekemisissä siellä useamman ihmisen kanssa. Pelkkä asiakkuuden nimeäminen ei riitä, vaan on lahjansaajia voi olla useampi henkilö saman asiakkuuden sisällä. Listalle pitää siis laittaa myös henkilöt, ei vain asiakkaita.

Kun olet listannut kaikkien vastaanottajien nimet, on myös budjetin laatiminen helpompaa, ja voit tehdä sen periaatteella ”käytettävä rahamäärä lahjansaajaa kohden”.

Valitse liikelahjoihin käytettävä rahamäärä vastaanottajakohtaisesti

Nyt on aika päättää lahjan rahamääristä saajaa kohti – ja aloita ideointi mahdollisista lahjoista. Tässä on paikallaan ottaa esiin kirjoittamasi lista lahjansaajista. Kirjoita nyt jokaisen lahjansaajan nimen viereen summa, jonka ajattelet käyttää. Aloita myös listaaminen lahjaideoista. (Olethan huomannut, että Talencon sivuilla voit lajitella tuotteet myös hinnan mukaan tuoteryhmäkohtaisesti; ks. esim. Heijastimet)

Jälleen kerran, kirjoita ylös suunnittelemasi rahamäärän lisäksi lahjaideoita jokaisen lahjansaajan kohdalle. Muistiinpanot helpottavat tarkistamista ja varmistavat, että olet tasapuolinen kaikkia kohtaa.

Tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus lahjojen antamisessa on tietysti asia, jossa sinun on tehtävä päätöksiä. Annatko eri saajaryhmille saman- vai erisuuruisen lahjan? Annatko kaikille kautta linjan samanlaisen lahjan, vai annatko yksilöityjä lahjoja? Mitään sääntöjä asiasta ei ole, mutta tässä muutamia asioita on mietittäväksi:

*Asiakkaat ja asiakkuudet: Jos olet varannut asiakaslahjoihin vaikka 1200 € ja sinulla on 20 asiakasta, voit päättää, että käytät 60 € asiakasta kohden. Jotkut haluavat painottaa lahjojen arvon asiakkuuden arvon mukaan. Jos sinulla on asiakkaita, jotka tuovat liikevaihtoa 1000 € ja asiakkaita, jotka tuovat 10 000 €, olisiko viisasta kiittää jälkimmäisiä hieman arvokkaammalla lahjalla?

*Työntekijät: Jos annat työntekijöille käsinkosketeltavia konkreettisia lahjoja, on hankalaa antaa erilaisia lahjoja (bonukset ovat eri asia, koska ne ovat lähtökohtaisesti luottamuksellisia). Useimmat valitsevat standardilahjan, esimerkiksi jonkinlaisen keittiösetin (ks. esim. Talencon Joululahjat ja -setit  ja keittiötarvikkeet).  Tällöin vältät vaaran, että lahjojen vertailu voi aiheuttaa pahaa mieltä, vaikka kuinka selittäisit asiaa parhain päin. (Ks. myös Talencon blogi: Miten valitsin yrityksen joululahjat viime vuonna)

*Palveluntarjoajat: Luultavasti haluat antaa arvokkaamman liikelahjan niille palvelujen tarjoajille, joiden palvelut ovat tärkeämpiä ja kriittisempiä yrityksellesi. Myös yhteistyösuhteen pituutta voi toimia mittarina lahjan arvolle. Palveluntarjoajien kohdalla lahjojen vertailun riski on pienempi, ja voit hyvin käyttää erilaisia kriteereitä kuin työntekijöiden lahjojen kohdalla.

Tyypilliset lahjojen hinnat

Jokainen varmasti haluaisi tietää, mikä on tyypillinen euromäärän, joka liike- tai mainoslahja saa maksaa. Vastaus tuohon on, ettei oikeastaan ole olemassa tyypillistä lahjaan käytettävää euromäärää. Se on kuitenkin selvää, ettei kukaan halua näyttää halvalta. Myös toinen ääripää, liian kalliit lahjat, ovat ongelmallisia, koska ne saattavat nolata vastaanottajan. Toki erittäin kalliiden lahjojen kohdalla tulee virallisia tai yrityskohtaisia rajoituksia: lahja voi muuttua lahjukseksi.

Tarkkojen euromääräisten ohjeiden puuttuminen ei tarkoita sitä, ettei asiaa olisi syytä pohtia. Siihen tämä teksti toivottavasti antaa apua.

Lue myös:
Kesän liikelahjat ja asiakaslahjat
Näin ideoit yrityksen liikelahjat syksyksi
Miksi henkilökunnan sitouttaminen on tärkeää?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Liikelahja vahvistaa brändiä
Mainoskynät vahvistavat yrityksen brändiä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Liikelahjat logolla
Asiakaslahjat logolla
Yrityslahjat logolla


Julkaistu kategoriassa Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, kirjoittanut Aki Hyödynmaa 3.9.2015



väliviiva