Näin toimii kylmälaukun lämmöneristys
Arkinen lämpimänä (tai kylmänä) pitäminen on tärkeätä esimerkiksi vaatteissa, käsineissä, kengissä, asunnoissa tai kylmälaukuissa. Tilan säilyttäminen kylmänä tai lämpimänä vaatii lämmön siirtymisen säännöt ymmärtämällä. Lämpö siirtyy (sisälle tai ulos) kolmella tavalla: Ilman liikkumisen myötä (konvektio), johtumalla ja säteilemällä. Eristämisen tarkoitus on minimoida lämmönsiirtyminen ja sitä voi tehdä eliminoimalla yhdellä tai useammalla tavalla lämmönsiirtymisen mahdollisuudet.
Useimmat lämmöneristeet perustuvat paikallaan pysyvään ilmakerrokseen, joka vähentää johtumista ja konvektiota, joskus myös säteilyä. Tavallisimmat tyypit ovat rakenteeltaan kuitumaiset (esimerkiksi untuva ja erilaiset villat), huokoiset (esimerkiksi korkki tai styroksi) ja rakeiset (esimerkiksi sintratut) eristemateriaalit. Tämä perustuu siihen, että liikkumaton ilma on paras eriste (vielä parempi on tyhjiö).
Käytännön elämässä eristäminen on kompromisseja. Esimerkiksi lämmöneristeissä lämmön johtuminen on yleensä lähes lineaarinen ilmiö, joten karkeana sääntönä eristekerroksen kaksinkertaistaminen kaksinkertaistaa myös eristyskyvyn. Eristekerroksen paksuutta ei tietenkään voi kasvattaa määrättömästi, vaan on huomioitava muutkin lämmönsiirtymisen tavat.
Kylmälaukuissa ratkaisevaa on niiden käyttötarkoitus: Paljonko sisälle pitää mahtua säilytettävää? Kuinka suuri laukku voi ulkomitoiltaan olla? Kuinka pitkiä matkoja sitä on kannettava? Kylmälaukut hyödyntävät usein kaikkia lämmönsiirtymistä estäviä tekijöitä. Kuori on suojaava ja sen materiaali on sellainen, että lämpöä johtuu mahdollisimman vähän. Eristemateriaali on sellaista, että siinä on mahdollisimman paljon liikkumatonta ilmaa. Lisäksi useissa malleissa estetään säteilemällä tapahtuva lämmönsiirtyminen heijastavalla foliomateriaalilla.
Aiheeseen liittyviä tuotteita:
– Kylmälaukut logolla
– Kylmälaukut pulloille ja tölkeille
– Kylmäreput
– Lämpöeristetyt ostoskassit
– Piknik kylmäreput
– Vastuullisemmat colerit
– Asiakaslahjat
– Yrityslahjat
– Liikelahjat
Microsoft jakaa ilmaisia muistitikkuja
Kuinka brändi positioidaan?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (7)
Asiakaslahjat (18)
Brändäys (19)
Brändituote-historiaa (19)
Brändituote-info (32)
Brändituote-palvelut (5)
Edustuslahjat (2)
Elektroniikka (10)
Fanituotteet (5)
Giveaway-tuotteet (8)
Henkilöstölahjat (15)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kesä (6)
Kestävä kulutus (6)
Liikelahja-Ideoita (3)
Liikelahjat (40)
Logotuotteet (6)
Mainoslahjat (26)
Messulahjat (9)
Messut (9)
Myynninedistämistuotteet (1)
Myyntituotteet (3)
Neuvot ja vinkit (32)
Oheistuotteet (4)
Profiilituotteet (6)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (6)
Seminaarit (1)
Sitouttaminen (13)
Sosiaalinen media (1)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (3)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (10)
Trendit (2)
Tuotetietoutta (7)
Tuotteet omaan käyttöön (9)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (8)
Uutudet (2)
Vastuullisuus (6)
VIP lahjat (1)
Yleinen (149)
Yrityksen joululahjat (8)
Yritysilme (3)
Yrityslahjat (30)
yritystekstiilit (9)
Yritysten kilpailu (1)
