TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Asiakaskohtaaminen B2B-liiketoiminnassa

 

Asiakaskohtaamisissa B2B-liiketoiminnassa on tarkoitus esitellä markkinointitarkoituksessa tuotteita ja palveluja, selvitellä yhteistön mahdollisuuksia, ratkaista ongelmia. B2B asiakakohtaamisessa harvemmin myydään mitään, kuten B2C-puolella, vaan tähtäin on pidemmällä. Pelkkä kuulumisten vaihtaminenkin on asiakaskohtaaminen, vaikka ”tulokset” voivatkin olla aika kaukana tulevaisuudessa.

Oleellista asiakaskohtaamisessa on tunnistaa ja ymmärtää asiakkaan toimialaa, ymmärtää asiakkaan tarpeet. Kotiläksyt pitää tehdä mahdollisimman huolella ennen kohtaamista. Myös omat tuotteet pitää tuntea, pystyä esittelemään ja kertomaan, mitä hyötyjä asiakas saa markkinoimistasi tuotteista. Liiketoimintaympäristö – toimialaa koskevasta lainsäädännöstä ja sen muutoksista lähtien – on tunnettava. Asiantuntijuus, kunhan se ei vaikuta arroganssilta, on arvokasta.

Kekseliäisyys ja innovatiivisuus asiakkaan liiketoiminnan suhteen on positiivista. Myynnillisiä tuloksia saa, kun paneutuu myös kehittämään yhdessä asiakkaan kanssa tämän liiketoimintaa. Arvokas kumppani on sellainen joka osaa ja pystyy auttamaan asiakasta saavuttamaan tavoitteensa.

Asiakaskohtaamisessa on saatava asiakas kokemaan, että myymäsi tuotteet ja/tai palvelut tuovat lisäarvoa tämän liiketoiminnalle. Tämä on oltava selvää jo omien tuotteiden esitteissä. Kohtaamisessa syvennetään ja selvennettään omien tuotteiden esittely- ja mainosmateriaaleista löytyvää tietoa.

Parhaat asiakassuhteet rakennetaan pitkäjänteisesti. Asiakas sitoutetaan prosessin myötä. Tässä prosessissa opitaan samalla asiakkaan toimialaa, ja kartoitetaan tämän tarpeita, joihin omat tuotteet tuovat siis lisäarvoa. Prosessin aikana myös omaa tuotetta on mahdollista kehittää asiakkaan tarpeiden suuntaan.

Kohtaamistilanteessa on myös psykologiaa ja henkilökemiaa. Rempseä tyyli toimii, jos henkilö, joka edustaa asiakasta, on myös rempseä. Hiljaiselle pohdiskelijalle ei kannata remeltää ja suoltaa väliin vitsejä, vaikka tämä tosiaan toimisikin toisenlaisen persoonan kanssa.

Asiakas odottaa aina asiantuntemusta tälle esiteltävistä tuotteista ja palveluista. Oma tuote olisi tunnettava joka puolelta. Tarvittaessa oman tuotteen vähemmän tutut ominaisuudet on käytävä etukäteen läpi omassa yrityksessä niistä parhaiten tietävien asiatuntijoiden kanssa.

Myynti, myös asiakaskohtaaminen, on ryhmätyötä oman yrityksen sisällä. Koko organisaation pitää tukea myyntitapahtumaa.

On tärkeää vahvistaa tarjotun palvelun synnyttämää brändimielikuvaa. Brändillä tarkoitetaan yrityksen toimintatapaa, yrityksen toimintakulttuuria, yrityksen positiota markkinoilla jne.,  jota brändi visuaalisen ilmeen on tarkoitus ilmentää. Moderni liikemerkki, logo tai visuaalinen ilme kertoo dynaamisesta yrityksestä ja toimintakulttuurista, klassisempi logo puolestaan saattaa kertoa luotettavuudesta, vakaudesta ja pitkäjänteisyydestä. Vanhahtava visuaalinen ilme saattaa herättää kysymyksiä yrityksen pysymisestä mukana nopean kehityksen tahdissa.

Yrityslahjat, asiakaslahjat, liikelahjat, mainostekstiilit ym auttavat synnyttämään haluttua brändimielikuvaa asiakkaan mielessä. Päivittäin näkyvä logo ja visuaalinen ilme muistuttavat asiakasta niistä asioista joiden halutaan jäävän asiakkaan mieleen, kuten uniikki, moderni palvelu, helposti tavoitettava, läheinen. etc. Parhaassa tapauksessa brändituote jopa auttaa luomaan tunnesiteen asiakkaan ja brändin välille. Alkuperäisellä Hankkijan logolla varustettu Hankkija-lippis on monelle edelleen rakas vaikka yritys ja sen logo ovat läpikäyneet mittavia muutoksia.

Jos asiakas saadaan ottamaan käyttöön asiakastapaamisen yhteydessä annettu visuaalisen ilmeen mukainen asiakaslahja, tukee se tehokkaasti myynnin pitkä tähtäimen tavoitteita. Asiakas tuskin ostaa mitään siksi, että saa kohtaamisessa logopainetun t-paidan tai kangaskassin, mutta se muistuttaa kohtaamisesta ja yrityksen brändistä, palveluista ja tuotteista pitkään.

Lue myös:
Liikelahjat ja yrityslahjat Kiinassa
Haptinen palaute – koskettavaa markkinointia
Miksi asiakkaan sitouttaminen tunnetasolla on tärkeää yritykselle?
Näin saat parhaan hyödyn kesälahjoistasi
Brändin pitkäjännitteinen rakentaminen
Valoa lisää joka päivä – kesä tulossa
Kesän liikelahjat ja asiakaslahjat
Kesälahjat, nyt on jo kiire!
Kesälahjat ja -kampanjat 2018
Miksi henkilökunnan sitouttaminen on tärkeää?
Joulun liikelahjat asiakkaille ja yhteistyökumppaneille
Mielekkäät henkilöstölahjat jouluksi
Joulun parhaat mainoslahjat ovat monella kotimaisia
Vinkkejä yrityksen joululahjan hankintaan
Joulun liikelahjat – vinkit ja ideat yrityksille
Liikelahjat ja joululahjat ovat markkinointia
Miten valitsin yrityksen joululahjat viime vuonna
Asiakaslahjojen ideointi: anna vuodenaikojen tunnelmien inspiroida
Liikelahjojen antaminen – mitä, kenelle ja milloin?
Kuusi vinkkiä varainhankintaan
Brändin yhtenäisen ilmeen tärkeydestä
Onko brändin huolellinen ja pitkäjännitteinen rakentaminen kannattavaa?
Miksi brändin yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä?
Kuinka brändi positioidaan?
Liikelahja vahvistaa brändiä
Brändäyksessä värillä on väliä
Kuinka luoda yrityskuva joka muistetaan?

Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Pikinik-kylmäreput
Piknik-korit
Piknik-viltit
Piknik-aterimet
Grillaustarvikkeet
Liikelahjat
Selfiekepit
Kesälahjat yritykselle
– Yrityksen joululahjat
– Kodin tuotteet omalla logolla
– Vapaa-ajantuotteet yrityksen logolla
– Asiakaslahjat omalla logolla
– Liikelahjat painatuksella
– Yrityslahjat painatuksella
– Brändituotteet omalla logolla tai painatuksella
– Mainoslahjat painatuksella
Mainostekstiilit


Julkaistu kategoriassa Asiakaskohtaamiset, Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, kirjoittanut Monica Weber 27.3.2023


Tuoreimmat kirjoitukset
Talencon vuosien mittaan laajentunut tuote- ja palveluvalikoima
Mitä kannattaa pitää mielessä ennen mainoslahjojen hankkimista
Bränditietoisuuden lisääminen yrityslahjoilla
Mainoslahjat messuilla ja tapahtumissa: lahjojen tehokkaan käytön salaisuudet
Liikelahjojen trendit 2024: mitä odottaa tulevaisuudessa


Aiheeseen liittyvää


Aiheet
Ajankohtaista (22)
Arpajaiset (3)
Asiakaskohtaamiset (8)
Asiakaslahjat (21)
Brändäys (25)
Brändituote-historiaa (25)
Brändituote-info (50)
Brändituote-palvelut (9)
Elektroniikka-yrityslahjat (9)
Etätyöskentely (7)
Fanituotteet (8)
Giveaway-tuotteet (12)
Henkilöstölahjat (17)
Jakolahjat (3)
Joulu (13)
Kestävä kulutus (9)
Liikelahja- ja brändituote-trendit (13)
Liikelahja-Ideoita (12)
Liikelahjat (41)
Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit (178)
- Tästä löydät laajan kokoelman liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsitteleviä artikkeleita. Saat ajankohtaisia uutisia, vinkkejä, ja ideointia erilaisiin markkinointia sivuaviin tilanteisiin. Käsittelemme myös brändäystä, kestävää kulutusta ja henkilöstölahjoja. Tarjolla on laaja valikoima tietoa ja suosituksia liikelahjoista sekä brändituotteiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.Logotuotteet (5)
Mainoslahjat (31)
Messulahjat (13)
Messut (9)
Myyntituotteet (5)
Neuvot ja vinkit (53)
Oheistuotteet (3)
Profiilituotteet (3)
Promootiot (3)
Promootiotuotteet (1)
Promotuotteet (7)
Sitouttaminen (17)
Sosiaalinen media (3)
Talenco uutisia (2)
Tapahtumat (5)
Tehokas mainonta (5)
Tehokas markkinointi (17)
Trendit (1)
Tuotetietoutta (11)
Tuotteet omaan käyttöön (10)
Työhyvinvointi (3)
Uutiset (9)
Vaalit (2)
Varainhankinta joukkueelle tai luokalle (1)
Vastuullisuus (10)
VIP lahjat (3)
Yrityksen joululahjat (17)
Yrityksen kesälahjat (8)
Yritysilme (9)
Yrityslahjat (31)
yritystekstiilit (15)
Yritysten kilpailu (2)



väliviiva