TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
 

Yrityslahjat ja psykologia

 

Eri maissa tehdyt tutkimukset kertovat, että logolla varustettujen yrityslahjojen antaminen on edelleen hienoisessa kasvussa. Ja saimmepa lahjoja työntekijän, asiakkaan tai muun sidosryhmän jäsenenä, arvostamme niitä edelleen. Siitäkin huolimatta, että tiedämme varsin hyvin, että niiden tarkoituksena on varmistaa lojaalisuutemme tai bisneskumppanuutemme. Miksi näin?

Työntekijät

Yrityksen visuaalisen ilmeen näköiseksi kustomoitujen yrityslahjojen antaminen työntekijöille vahvistaa näiden tunnetta siitä, että he ovat todellakin osa yritystä. Kun annat lahjan työtekijöille, kannattaa lahjaa ajatella nimenomaan yrityslahjana. Ja lahjat kannattaa yrittää mieltää persoonallisiksi arvostuksen osoitukseksi, ja välttää niiden mieltämistä ”lahjuksiksi”. Lahjan muuttaminen persoonalliseksi onnistuu esimerkiksi niin, että liittää siihen käsinkirjoitetun saatteen. Tällainen pieni teko saa työntekijän tuntemaan, että lahja on henkilökohtainen ja että työnantaja tuntee heidän persoonalliset mieltymyksensä.

Vastavuoroisuus

Vastavuoroisuus on termi, joka psykologia käyttää kuvaamaan ilmiötä, jossa positiivinen toimi aiheuttaa myönteisiä vaikutuksia. Anteliaisuus yrityslahjojen kanssa aiheuttaa mitä todennäköisimmin vastavuoroisuutta: muutamat – joskus pienetkin – hyvin harkitut lahjat työntekijöille tuottavat tyytyväisempiä ja sitoutuneempia työntekijöitä, ja tämän myötä tuottavuuden kasvua paljon enemmän kuin yrityslahjoihin on kulunut rahaa.

Asiakkaat 

On selvää, että ostamme tavaraa ja palveluita mieluiten yrityksiltä, joista pidämme ja joihin luotamme. Yrityslahjat asiakkaille on tapa osoittaa, että yritys myös arvostaa asiakkaitaan. Kaikki me olemme ihmisiä, joten lahjojen antaminen johtaa jopa kiitollisuudenvelkaan – joka puolestaan vaikuttaa tapaan, jolla lahjan antanutta yritystä käsitellään esimerkiksi liikesopimusta uusittaessa. Kovassa kilpailutilanteessa yrityslahjoin vahvistettu liikesuhde saattaa olla ratkaiseva tekijä menestyksen ja tuhoutumisen välillä.

Lahjonnan välttäminen 

Kannattaa pitää mielessä, että yrityslahja saattaa muuttua lahjukseksi, jos yleisesti hyväksytyt rajat lahjojen arvossa ylitetään. Erittäin kalliita lahjoja ei välttämättä myöskään arvosteta enempää kuin edullisempia lahjoja. Päinvastoin, ne saattavat jopa saada vastaanottajan kiusaantuneeksi. Alasta ja asiakkaista hieman riippuen yleinen sääntö on, että ylilyöntejä kannattaa välttää. Riittää että osoitat ajattelevasi asiakkaita ja että arvostat heitä lahjan arvoisesti.

Potentiaaliset asiakkaat 

Koska on todennäköistä, että myös kilpailijasi jakaa yrityslahoja, voit yrittää peitota näiden lahjat lisäämällä lahjaan yllä mainittua yksilöllistä silausta. Lahjan rahallinen arvo voi jopa negatiivinen asia kilpailutilanteessa. Erityisen tarkkana kannattaa olla potentiaalisten asiakkaiden lahjojen kanssa. Niissä yleensä ollaan varmuudella tilanteessa, että myös kilpailijasi muistaa heitä lahjoilla. Silloin hyvä maku ja personointi saattaa olla ratkaisevan tärkeätä.

Lahjoihin sisältyvät piilomerkitykset 

Lähes kaikissa kulttuureissa perhekeskeisyys on vahvasti positiivinen asia. Vain kaikkein kovimmilla ja rajuimmin kilpailluilla aloilla perhekeskeisyys voidaan tulkita urakeskeisyyden negatiiviseksi vastakohdaksi. Yleisesti hyväksytty arvo kannattaa muistaa työntekijälahjoja hankittaessa: esimerkiksi keittiötarvikkeet  ovat merkki siitä, että työnantaja ymmärtää perheen ison arvon työntekijöille. Yrityslahjat voivat olla enemmän yksilöä varten ajateltuja, esimerkiksi liikunta & urheilutuotteet sisältävät piilotetun viestin dynaamisuudesta, jota yrityksiltä odotetaan.


Aiheeseen liittyviä tuotteita:
Yrityslahjat omalla logolla
Liikelahjat omalla logolla
Asiakaslahjat omalla logolla


Julkaistu kategoriassa Brändäys, Sitouttaminen, Yleinen, kirjoittanut Jan von Heiroth 12.12.2022



väliviiva