TUOTTEET >PALVELUTAJANKOHTAISTAWORKSPACEPROMOSHOPLÄHETÄ KYSELYINFOUUTTA!
0
0
Tarvitsetko apua tuotteiden etsimisessä?  |  Tarjouspyynnöt ja kyselyt
 

Mitä ovat mainos- ja liikelahjat?

 

Mainos- ja liikelahjat ovat yritysten käyttämiä tuotteita, jotka on suunniteltu edistämään yrityksen brändiä, lisäämään brändin tunnettuutta, vahvistamaan asiakassuhteita ja sitouttamaan henkilöstöä. Tuotteet voivat olla käytännöllisiä, kuten kyniä, muistivihkoja tai ekologisia kangaskasseja, tai arvokkaampia lahjoja aina brändättyihin luksustuotteisiin saakka. 

Termillä mainos- ja liikelahjat viitataan sellaisiin yritysten ja organisaatioiden käyttämiin tuotteisiin jotka (lähes aina) ovat brändättyjä, eli varustettu yrityksen logolla, sloganilla tai muulla visuaalisella tunnuksella, ja jotka voidaan antaa vastaanottajalle lahjaksi.

Mainos- ja liikelahjat ovat yleistermi joka kattaa myös asiakaslahjat, henkilöstölahjat, yrityksen joululahjat, logotuotteet, brändituotteet ja monet muut variaatiot samasta asiasta.

Mihin mainos- ja liikelahjoilla pyritään? 

Mainos- ja liikelahjojen tavoitteet ovat moninaiset. Niiden avulla pyritään vahvistamaan brändiä luomalla pysyvä muistijälki lahjan vastaanottajalle. Lahjojen avulla pyritään myös syventämään asiakassuhteita, lisäämään henkilöstön tyytyväisyyttä ja sitoutumista sekä erottumaan kilpailijoista.

Ensisijainen tavoite on sitouttaa sekä asiakkaat että henkilöstö. Asiakkaan saama laadukas ja huolella valittu liikelahja luo positiivisen mielikuvan yrityksestä ja auttaa rakentamaan pitkiä asiakassuhteita. Henkilöstön osalta lahjat, kuten hyvinvointia tukevat tuotteet, osoittavat yrityksen arvostavan työntekijöitään ja vahvistavat sitoutumista työpaikkaan.

Yrityslahjoilla pyritään myös rakentamaan ja vahvistamaan brändiä. Brändätyt tuotteet, joissa yhdistyy yrityksen logo, slogan ja muut visuaaliset elementit, tukevat yrityksen yhtenäistä viestintää. Yhtenäinen visuaalinen ilme kaikissa lahjoissa auttaa yritystä jäämään paremmin mieleen ja luomaan johdonmukaisen kuvan itsestään.

Lisäksi liikelahjoilla voidaan parantaa henkilöstön työkykyä ja hyvinvointia. Esimerkiksi urheiluun, liikuntaan ja ulkoiluun liittyvät lahjat kannustavat pitämään huolta fyysisestä hyvinvoinnista, kun taas stressin lievitykseen suunnatut tuotteet, kuten stressilelut tai hierontalaitteet tukevat henkistä hyvinvointia. Rentoutumiseen kannustavat lahjat ajavat myös samaa asiaa. 

Kaikki työkykyyn ja työhyvinvointiin vaikuttavat lahjat vaikuttavat positiivisesti työntekijöiden motivaatioon ja sitä kautta tuottavuuteen.

Mitkä ovat mainos- ja liikelahjojen käyttökohteet? 

Lahjoja käytetään monissa eri tilanteissa, kuten:

  • Messut: Yritykset jakavat brändättyjä tuotteita houkutellakseen vierailijoita osastolleen ja jäädäkseen mieleen.
  • Asiakaskohtaamiset: Lahja voi toimia kiitoksena tapaamisesta tai yhteistyön aloituksesta.
  • Henkilöstön palkitseminen: Mainos- ja liikelahjoja voidaan jakaa myyntikilpailuissa tai muissa yhteishengen parantamiseen liittyvissä tapahtumissa.
  • Juhlapyhät: Joululahjat ja muut kausilahjat ovat loistava tapa kiittää ja osoittaa arvostusta yhteistyökumppaneille ja henkilöstölle.

Liikelahja-trendejä 

Liikelahja-alalla on nähtävissä useita trendejä, kuten:

  • Ekologisuus: Kestävät materiaalit, kuten rPET ja bambu, kierrätyspuuvilla, kierrätetty alumiini, ovat suosiossa. Yritykset haluavat viestiä vastuullisuudestaan myös ekologisia liikelahjoja.
  • Henkilökohtaistaminen: Yksilölliset lahjat, jotka vastaavat saajan kiinnostuksen kohteita, ovat kasvattaneet suosiotaan.
  • Hyödyllisyys: Lahjojen odotetaan olevan käytännöllisiä ja pitäkäestoisia.
  • Laadukkuus: Mainos- ja liikelahjojen odotetaan olevan yhä laadukkaampia. 
  • Yksinkertainen ja tyylikäs muotoilu: Huolella suunnitellut, usein modernit, ja kenties minimalistiset tuotteet, jotka heijastavat tarkasti yrityksen ja brändin visuaalista ilmettä, ovat kasvattavat suosiotaan.

Esimerkkejä mainos- ja liikelahjoista 

Mainos- ja liikelahjojen valikoima on laaja ja monipuolinen. Esimerkkejä tyypillisistä suosituista tuotteista ovat:

Mainos- ja liikelahjojen merkitys 

Mainos- ja liikelahjat ovat keskeinen osa yritysten viestintää ja markkinointistrategiaa. Ne auttavat:

  • Brändin rakentamisessa: Logolla varustetut tuotteet levittävät yrityksen viestiä laajalle yleisölle.
  • Asiakassuhteiden vahvistamisessa: Lahjat viestivät arvostusta ja lujittavat yhteyttä asiakkaisiin.
  • Henkilöstön sitouttamisessa: Palkitseminen ja arvostuksen osoittaminen lisäävät henkilöstön tyytyväisyyttä ja motivaatiota. Yrityksen visuaalisen ilmeen mukaisesti brändätyt vaatteet kuten hupparit, lippikset ja T-paidat luovat yhteenkuuluvuutta.
  • Kilpailuedun luomisessa: Huolella valitut lahjat erottautuvat ja jäävät mieleen.

Mainos- ja liikelahjat ovat pitkän aikavälin investointi, joka voi tuottaa merkittävää lisäarvoa yrityksen toiminnalle ja maineelle.

Oli sitten kyse mainos- ja liikelahjojen varastoinnista, verkkokaupan toimittamisesta tai mittojen mukaan valmistettu unikki tarkkustyökalu, me Talencolla tarjoamme kattavaa palvelua kaikkissa mainos- ja liikelahjoja koskevissa kysymyksissä. Ota yhteyttä jo tänään niin puhutaan lisää.


Julkaistu kategoriassa Liikelahjoja, brändituotteita ja markkinointia käsittelevät artikkelit, kirjoittanut Jan von Heiroth 20.12.2024



väliviiva